Hopp til innhold

NRK nest størst på mobil

Med 256 000 daglige brukere er NRK innbefattet yr.no Norges nest største innholdsleverandør på mobile plattformer.

m.yr.no på mobilen

Med yr.no på lasset har NRK blitt Norges nest største innholdsleverandør på mobile plattformer.

Foto: Silje Almelid / NRK

Over en million nordmenn bruker nå internett via mobiltelefonen i løpet av ei uke. En av fem bruker internett via mobilen daglig, viser den siste Forbruker og Media-undersøkelsen.

Les mer: yr.no på mobilen

Mobilutgave av NRK.no: m.nrk.no

VG er fortsatt den største mobilaktøren med 364 000 daglige brukere, mens Dagbladet er på tredjeplass bak NRK med 194 000 brukere.

Det er første gangen det blir spurt om bruken av yr i undersøkelsen og værtjenesten er et populært tilbud. Med denne trafikken på toppen rykket NRK rykket opp til en andreplass.

Måler all mobil nettbruk
Forbruker og Media-undersøkelsen måler all bruk av internett på mobil.

– Denne undersøkelsen må derfor ikke sammenlignes med TNS Gallups mobilundersøkelser som er en ren trafikkmåling av internettsider tilpasset mobiltelefoner, understreker Iacob Prebensen i NRK Analyse.

Undersøkelsen viser at bruken av mobilt medieinnhold øker sterkt. Aldri før har har det blitt brukt så mye internett via mobil som i første kvartal i år.

Smarttelefonens inntogsmarsj
Grunnen til dette er selvsagt overgangen til smarttelefoner. Det gjør all nettbruk mye enklere enn på forrige generasjon telefoner. At nettet kan brukes gratis via trådløse nett og at et vell av nye tjenester kan lastes ned via ulike applikasjoner gjør også sitt til at nettbruken eksploderer.

Ikke uventet er det flere menn enn kvinner og flere yngre enn menn som benytter seg av de nye mulighetene. Høy utdanning og inntekt preger de mest aktive brukerne av mobilt medieinnhold.

Fire av ti mobiltefoner er nå en smarttelefon blant voksne.

---

Om undersøkelsen:

Forbruker og Media-undersøkelsen til TNS Gallup er en kvartalsvis og eneste fullverdige multimedieundersøkelsen i Norge. Hvert år blir rundt 45 000 nordmenn intervjuet om sine medievaner av TNS Gallup.