Hopp til innhold

NRK har aldri hatt bedre omdømme

NRK topper nok en gang Ipsos omdømmeundersøkelse av bedrifter i Norge.

Thor Gjermund Eriksen

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen konstaterer at NRKs omdømme aldri har vært sterkere enn i årets omdømmemåling fra Ipsos.

Foto: Anders Leines / NRK


Resultatene har aldri vært sterkere for NRK i løpet av de 25 årene Ipsos har gjennomført målingen.

Godt totalinntrykk

83 prosent av respondentene i undersøkelsen har et meget eller ganske godt totalinntrykk av NRK. Det er høyere enn noen av de 96 andre bedriftene som er målt.

Uansett alder, kjønn eller bosted scorer NRK høyt på totalinntrykk. Selv blant 18-24-åringene oppgir 77 prosent at de har et meget godt eller godt inntrykk av NRK.

- Fantastiske tall

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen jubler over resultatene.

- Ingenting er viktigere enn at publikum har tillit til oss. Derfor er dette helt fantastiske tall. Vi har heldigvis vært vant til å ligge høyt på denne målingen, selv om vi aldri har hatt så høy score som i år. Det er en viktig oppgave for hele NRK å kontinuerlig jobbe for å fortjene tilliten, sier Eriksen.

På faktoren "Samfunnsansvar og moral" er NRK suverent det selskapet som får høyest score. NRK er hele ti prosentpoeng foran neste selskap på listen.

Undersøkelsen viser at folk har et godt inntrykk av NRK uansett alder, kjønn og bosted. Det er kringkastingssjefen naturlig nok svært fornøyd med.

- Publikum eier NRK

- For en allmennkringkaster som har hele befolkningen som målgruppe er det spesielt viktig og gledelig at vi får så gode tilbakemeldinger i alle demografiske grupper. Det er viktig at folk i Norge føler et eierskap til NRK. Det er de som finansierer oss og som er våre egentlige eiere, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.