Hopp til innhold

Medievaner i rask endring

Nordmenns medievaner er i rask endring. Unge som voksne - sitter med sine nettbrett og telefoner.

Nettbrett i barnehagen

Lærer å bruke nettbrettet før de kan gå. Åtte av ti unge i Norge mellom tre og elleve år har tilgang til et nettbrett.

Foto: Stig Karlo Helstrøm / NRK

Hele åtte av ti barn har i dag tilgang til mediebrett hjemme og åtte av ti over 15 år har nå en smarttelefon.

Les mer: Så mange benytter seg av NRKs tilbud

Fortsatt bruker vi mye tid både på radio og tv, men de nye plattformene brukes av stadig flere.

Tradisjonelt nett flater ut

En annen trend er at bruken av "tradisjonelt" nett - altså via en PC eller Mac, flater ut, mens bruken via brett og telefoner øker sterkt.

I oktober kunne NRKs medieforskere for første gang se at like mange som leser nrk.no fra nettbrett og mobil som fra pc.

Nettversjonen av nrk.no har rundt 5,5 – 6 millioner unike brukere hver uke, og det plasserer nettstedet på en andreplass bak Norges største nettsted, vg.no.

Karsten og Petra sees på nettet

I høst kunne NRK også melde at for første gang er et NRK-program mer sett på nett enn på TV. NRK Super-serien "Karsten og Petra" finner norske barn i større grad fram til via nettet enn å se det som tradisjonelt sendt fjernsyn.

Les mer: Karsten og Petra ruler på nettbrett

Mindre tid på TV

For både store og små begynner å bruke mindre tid på tradisjonell TV, viser de offisielle seertallene fra TNS Gallup.

I aldersgruppen 12-19 år var gjennomsnittlig seertid 92 minutter per døgn i 2012. Dette er en nedgang på hele 17 prosent fra 111 minutter i 2010.

Også eldre ser mindre

Også i gruppen 20-34 år har TV-tittingen falt betydelig - med 17 prosent siden 2009. Det er også en viss nedgang blant 35-44-åringene og - kanskje mer overraskende - en markant nedgang blant 55-64-åringene, den aldersgruppen som ser nest mest på TV.

Snittet for hele befolkningen (12 år+) var 184 minutter per døgn i 2012. Dette er bare litt lavere enn året før, men likevel det laveste tallet siden 2008, dvs. før bakkenettet var ferdig digitalisert og 'alle' fikk mange kanaler, viser tallene fra TNS Gallup.

Alle har smarttelefon

Smarttelefoner er nå tilnærmet allemannseie i Norge. Åtte av ti nordmenn i internettbefolkningen (15 år+) hadde smarttelefon i første kvartal 2013, viser TNS Gallups InterBuss-undersøkelse.

To år tidligere hadde mindre enn halvparten en slik avansert mobiltelefon. Også tilgangen til nettbrett har økt kraftig de siste par årene, og den nærmet seg halve nettbefolkningen i første kvartal 2013.

73 prosent av de som brukte Internett en gjennomsnittsdag i 2012, leste nyheter - enten fra papiravisenes nettutgaver eller fra andre nettsteder, viser Norsk mediebarometer. 63 prosent brukte e-post, mens 58 prosent besøkte et nettsamfunn.

NRK Super Radio

NRK Super er NRKs barneverden. Både på nett, fjernsyn og radio tilbys tilbys det et bredt tilbud for barn og unge. NRK Super Radio er en heldigital radiokanal som sender døgnet rundt.

Treåringene har nettbrett

Blant de yngste viste undersøkelsen Mediebarn 2013, gjennomført av TNS Gallup, at hele åtte av ti barn i alderen tre til elleve årdag har tilgang til mediebrett hjemme.

Dette er nesten en dobling fra 2012. Også smarttelefonene øker i utbredelse. I aldersgruppen 10-11 år har hele 60 prosent egen smarttelefoner.

NRK for eksempel tilpasser seg den nye virkeligheten på mange områder og gjennom flere tiltak.

For de yngste konsentreres nå ressursene om å bygge ut NRKs barneverden - NRK Super. Det betyr i prakisis at den tradisjonsrike programposten Barnetimen for de minste ikke blir å høre lenger på NRK P1 etter årsskiftet.

Les mer: Barneradio kun på NRK Super

Les mer: Dette er NRKs medietilbud

Les mer: Dette er allmennkringkasting