Ser vi på markedsandel for de enkelte kanaler så er NRK P1 stadig Norges største radiokanal. NRK P1 har alene en andel av radiomarkedet på 44,6 prosent. P4 er klart nest størst (18,5) og Radio Norge (9,6) tredje størst.
Men alle de store kanalene taper andeler. Tendensen er at radiolyttingen fordeler seg på stadig flere kanaler.
NRKs nisjekanaler har nå 9,5 prosent av radiomarkedet, mens de kommersielle alle sett under ett, også har en økning.
Noe som ikke er så merkelig når stadig flere lytter til radio via en digital plattform. Via en DAB+-radio har en norsk radiolytter nå 24 riksdekkende radiokanaler å velge mellom, mot fem riksdekkende kanaler i dagens FM-nett.
Les mer: Det nye radiomangfoldet
Radiokanalen for de godt voksne, heldigitale NRK P1+, har helt fra starten vært en lyttermagnet og vokser stadig. P1+ hadde i 2015 en markedsandel på 4,3 prosent, og er dermed blitt litt større enn NRK P2. NRK P3 har stadig en markedsandel på litt over 7 prosent.
Les mer: Alt om overgangen til digital radio på radio.no
217 000 unge hører på NRK mP3
Men mens P3 står cirka på stedet hvil, er NRK mP3 som er NRKs radiotilbud for de mellom 12 og 19, en vinner. NRK mP3 har en markedsandel på 2,8 og 217 000 daglige lyttere i 2015.
NRK Nyheter hadde 70 000, NRK P13 56 000 og NRK Klassisk 21 000 daglige lyttere i snitt i fjor.
Ved inngangen av det siste året før norsk radio blir heldigital, viser tallene fra TNS Gallup at nordmenn fortsatt er et radiolyttende folk.
Endringene i lyttetid, antall lyttere og markedsandeler var små i fjor i forhold til årene før.
Hør når du vil: 20 spørsmål er en populær NRK-podkast.
Tre millioner daglige radiolyttere
I snitt lyttet Ola Nordmann 89 minutter på radio i 2015. Det er ett minutt lavere enn snittet var i 2014.
En gjennomsnittsdag i 2015 lyttet 3 021 000 personer på radio, 31 000 færre enn året før.
NRKs kanaler er også i 2015 et førstevalg for norske radiolyttere. Totalt hadde NRK en markedsandel på 65,4 prosent mot 66,1 året før. Sett i forhold til 2013 styrket NRK markedsandelen i fjor.
Medieanalytiker Tor Eide ved NRK Analyse tegner likevel noen svarte skyer på radiohimmelen både for radioen generelt og NRK spesielt.
- Vi ser lavere dekning og lyttetid i befolkningen for radio totalt, og vi ser at NRK svekkes litt i forhold til de kommersielle kanalene sammenlignet med 2014. Samtidig styrker NRK seg om vi sammenligner med 2013, oppsummerer Eide.
Populære radiopodkast
Samtidig ser han en tendens til mer radiolytting via NRKs radiospiller, radio.nrk.no, og podkast, men disse tallene er noe usikre.
- Hvor mye som skyldes måletekniske årsaker og hvor mye som skyldes økt bruk, kan vi ikke med sikkerhet vite, påpeker han.
De siste målingene, fra desember 2015, viser i snitt rundt 45 000 daglige nedlastninger av NRK-podkast.
Mer om medievaner 2015: Unge TV-seere velger NRK
Les også: Så mange ser, surfer og hører