NRK Meny
Normal

Lager NRKs OL-radio

Tre timer hver dag denne uka står Benedicte Jacobsen Hamnes og Amir Horori og lager OL-radio fra et iglootelt på Lillehammer.

NRK mP3: F v Benedicte Jacobsen Hamnes, Amir Horori og Ella Aase Anker

NRK mP3 byr på OL-radio under ungdoms-OL: F v Benedicte Jacobsen Hamnes, Amir Horori og reporter Ella Aase Anker.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

Fra Stampesletta durer radiolyden, både over hele OL-området og over det ganske land.

Ungdoms-OL preger Lillehammer. Idrettsungdom fra hele verden preger gatebildet, det er konserter, artister fra inn- og utland, tilbud og opplevelser nærmest på hvert et gatehjørne. Skoleelever fra et stort omland skysses inn for å kunne ta det i det hele.

Norges mest populære ungdomsradio

- Derfor er det naturlig at Norges mest populære ungdomsradio er her når det skjer så mye. Her kan vi bade i målgruppa vår, snakke med utøvere, artister, publikum og alle som er her disse hektiske OL-dagene, sier mP3s programlederpar på Lillehammer.

NRK mP3 har blitt en snakkis blant norske tenåringer. På to år har de fått dobbelt så mange lyttere i alderen 13 til 19 år. I snitt var det 217 000 som lyttet til Mp3 en vanlig dag i 2015.

NRK mP3s hovedoppgave er å være en hitradio for de unge. Store deler av døgnet flyter det en musikkstrøm ut av radioen er den stilt inn på mP3.

Ella Aase Anker og artisten Mo

Kanskje verdens første akebrettintervju i fart: Artisten Mo og NRKs Ella Aase Anker.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

Kanskje verdens første akebrettintervju

Ettermiddagene er litt annerledes. Da gjør Benedicte Jacobsen Hamnes, Amir Horori og Abiel Tesfa litt mer ut av det enn bare å presentere musikken som spilles.

Utenfor mP3s igloobase på Stampesletta på Lillehammer har reporter Ella har funnet seg en fin akebakke sammen med artisten Mo. Han har laget den offisielle låta til ungdoms-OL sammen med makker Sirius.

Snart skal de de to forklare bakgrunnen for OL-låta, men først skal Ella ta et aldri så lite akebrettintervju med Mo.

- Kanskje det er verdens første radiointervju som blir gjort hvor både reporteren og den intervjuede sitter på samme akebrett, undrer Ella.

Stortrives i OL-modus

mP3-trekløveret stortrives med å lage OL-radio fra Lillehammer.

- Se så fint vi har det her inne i teltet vårt. Til og med studiobord i mP3s rosa kanalfarge. Er det ikke stilig, sier Benedicte mens hun forbereder neste innslag.

Mo og Ella rister av seg snøen etter aketuren. Ella skal dele bilder fra aketuren på sosiale medier. Mo er snart i prat med Benedicte og Amir om hvordan ungdoms-OL-låta ble til sammen med makker Sirius.

Praten går lett og ledig, Mo vil gjerne ta en selfie med programlederne før han takker for seg og forlater teltet. Benedicte sliter med sola midt i øynene når hun skal gjøre klar neste innslag.

Viktig å være synlig

- Hva betyr det for mP3 at dere sender fra Lillehammer denne uka?

- Det betyr masse. Å være synlig her på Lillehammer og formidle noe av OL-stemningen til våre lyttere over hele landet, betyr mye for kanalen, sier hun.

Smart eller ikke smart på nettet

De tre ettermiddagstimene går fort unna. Musikk, tilbakemeldinger fra lytterne, store og små saker. Tiden er kommet for dagens tema, om å lurt på internett.

- Det er jo det som er forskjellen på oss og de kommersielle hitradioene. Vi byr også på litt mer innhold alvor. Det er vårt våpen, om du kan si det, for å vinne radiolytterne. Og det ser det jo ut som de unge radiolytterne setter pris på, sier Horori.

Også i dag er engasjementet stort. Lytterne sender SMS-er og hiver seg med i diskusjonen om hva som er smart og mindre smart på internett.

Folk kommer og går i iglooteltet, en skal levere en kopp kaffe, en tekniker skal sjekke en kabel. En utenforstående kan undre seg over hvordan de klarer å holde konsentrasjonen om selve radiosendinga.

- Det er jo litt stress med en slik utesendinger, men det er positivt stress. Det er jo gøy, så får vi bare akseptere at det er litt hektisk og at masse skjer hele tiden, sier Amir.

Benedicte er mP3-veteranen og har vært med kanalen i seks år.

- Det har vært litt av en utvikling. Nå er vi kommet ut av skyggen som en liten nisjekanal få brydde seg om, og inn i rampelyset. Får tung presentasjon av våre OL-sendinger på alle NRKs TV-kanaler, her bygges det opp et kjempeflott studio til oss og alt er på stell. Hardt arbeid over lang tid lønner seg, må vel være konklusjonen. Og når bare flere og flere norske tenåringer hører på oss er jo alt bare herlig, sier Benedicte J. Hamnes.

NRK mP3 sender fra ungdoms-OL på Lillehammer

NRK mP3s igloobase under ungdoms-OL på Lillehammer.

Foto: Jon-Annar Fordal / NRK

Viktig for hele NRK

NRKs radiosjef Marius Lillelien er ikke i tvil om at det er riktig å satse på ungdomskanalen.

- NRK mP3 er viktig både for radioen og for hele NRK. Kanalen treffer i en aldersgruppe hvor NRK ellers sliter med å nå fram. De har gjort en kjempejobb over flere år og er den største suksessen i norsk radio de siste årene, slår Lillelien enkelt fast.

I den nye radiostrategien til NRK har mP3 fått enda større "ansvar". Fire kanaler er plukket ut som NRKs "basiskanaler". Med NRK P1+ som tilbudet til de eldre, NRK P1 for de voksne, NRK P3 for de unge og med NRK mP3 skal tenåringene nås.

Kronprinsen neste gjest

I teltet på Lillehammer går sendinga mot slutten. Neste dag har selveste kronprinsen sagt ja til å stikke innom iglooen og være radiogjest.

Benedicte Jacobsen Hamnes og Amir Horori diskuterer hvordan de skal titulere den kongelige høyhet.

- Vi må vel for all del huske å ikke si krompen til ham, konkluderer de to.

Les mer: Ungdoms-OL for dummies

Les mer: Det nye radiomangfoldet

Tre timer hver dag denne uka står Benedicte Jacobsen Hamnes og Amir Horori og lager OL-radio

God stemning i iglooteltet til mP3 på Lillehammer.

Foto: NRK