- Å vinne Prix Italia er en stor pris for en liten allmenkringkaster og gjør oss boblende glade. Jeg sender en ydmyk takk til en svært profesjonell jury, sier prosjektredaktør Tone C. Rønning i NRK.
NRKs Tone C. Rønning skryter av teamet som stod bak 'Kampen om tungtvannet'.
Foto: Julia Marie NagelstadStor filmkunst
Prix Italia regnes som verdens mest prestisjefylte kåring av radio- og TV-programmer, og i sin begrunnelse for å gi NRK førsteprisen sier juryen at serien er stor filmkunst, preget av solide skuespillerprestasjoner og er ypperlig produsert.
- "Kampen om tungtvannet" er en thriller som fenger publikum og som er en tvers gjennom kvalitetsproduksjon, sier juryen videre.
Totalt var det 14 dramaproduksjoner som kjempet om å bli kåret til beste TV-drama. Blant NRKs konkurrenter var den belgiske produksjonen «The Biker Boys» og den svenske «Jordskott».
Hyller de bak
Tone C. Rønning skryter gjerne av de som har stått bak dramaserien.
- Serien hadde ikke blitt slik uten den energiske og erfarne produsenten John Jacobsen og produksjonsselskapet Filmkameratene. Regissør Per Olav Sørensen er noe så sjelden som en pragmatisk kunstner. Når Per Olav investerer sitt varme hjerte, sin skjøre sjel og sitt analytiske hode i manus, skuespillere og team, så lager han magi, sier Rønning.
Seerrekord i Norge
Da serien ble sendt på NRK sist vinter, satte den seerrekord som den mest sette norske TV-serie siden man begynte med slike målinger. Serien hadde et snitt på 1,72 millioner seere og hadde da den ble sendt, en markedsandel som i snitt var på 63 prosent.
"Kampen om tungtvannet" var også svært godt likt blant de unge, med en markedsandel på 66 prosent for seere mellom 12 og 19 år.
En undersøkelse viser også at ni av ti nordmenn har kjennskap til denne NRK-produksjonen og at svært mange likte den. På en skala fra 1 til 10 er den av TV-publikummet i snitt verdsatt til 8,5.
Under den norske Gullruten-utdelingen tidligere i år gikk hele seks priser til "Kampen om tungtvannet".
Selges over hele verden
Allerede før den var sendt i Norge, var TV-serien solgt til en rekke land.
Prix Italia-hederen gjør nok sitt til at enda flere får øynene opp og kjøper rettighetene til å vise NRK-dramaet.