Hopp til innhold

Godt fornøyd med NRK

95 prosent av det norske folk mener at NRK oppfyller sitt oppdrag som allmennkringkaster godt.

P3morgens julefrokost 2013

Folk flest er svært godt fornøyd med NRK viser profilundersøkelsen 2013. Ungdommen trykker NRK P3 til sitt bryst. Her fra P3morgens julefrokost i fjor.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

Folk flest mener de får mye igjen for lisensen, at NRK er nyskapende i form og innhold og at NRK gjør sin oppgave som allmennkringkaster meget godt, viser profilundersøkelsen for 2013.

Hvert år blir et bredt sammensatt utvalg spurt om hvordan de opplever NRKs tilbud.

95 prosent fornøyde

95 prosent av de spurte mener NRK meget eller ganske godt innfrir sin målsetning om å sende troverdige nyhets-, informasjons- og dokumentarprogrammer.

---

Se hele undersøkelsen: NRK - profilundersøkelsen 2013

---

Fjorårets undersøkelse viste en liten nedgang i hvor fornøyde publikum var med NRK på enkelte områder. Nå er resultatene og tilfredsheten med NRK tilbake på 2011-nivået.

Får igjen for lisensen

Publikum mener også at NRK i meget stor grad er upartisk og upåvirket og i stor grad formidler norsk kultur og historie. 74 prosent konkluderer med at NRK i stor grad gir valuta for lisenspengene.

Samlet sett er 85 prosent av publikum tilfreds med NRKs tilbud på TV, radio, nett og tekst-TV. Ni prosent sier verken eller, mens bare fem prosent sier de er misfornøyde med NRK.

Stadig tøffere å holde posisjonen

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen hadde gleden av å presentere den rykende ferske undersøkelsen for Kringkastingsrådet i dag.

- Denne undersøkelsen gir et meget godt bilde av det omdømmet NRK har hos det norske folk, konstaterte Eriksen.

Han påpekte at i en stadig mer global medieverden blir det stadig tøffere å holde sin posisjon.

Undersøkelsen viser at NRK fortsatt nyter svært høy tillit hos det norske folk.

- Denne undersøkelsen er veldig tilfredstillende, sa Eriksen som karakteriserte resultatene i undersøkelsen som overraskende gode.

Eriksen påpekte også fornøyd i Kringkastingsrådet torsdag at siden i fjor vår har ikke NRK hatt noen fellelser i Pressens Faglige Utvalg.

Innfrir forventningene

Totalt sett mener nær ni av ti av de som har blitt spurt i undersøkelsen at NRK oppfyller kravene som er satt til institusjonen som allmennkringkaster.

Profilundersøkelsen viser også at NRK.no rangeres som det nettstedet blant norske aktører med høyest tillit.

Beste lokal/regionalavis på nett

NRK.no scorer svært høyt som beste lokal/regionalavis på nett, har en god nett-tv og værtjenesten yr.no som NRK tilbyr sammen med Meteorologisk institutt er et soleklart førstevalg for nordmenn når de skal sjekke været via nettet.

Undersøkelsen forteller også å bruke internett via mobiltelefon kommer som et skudd. Sju av ti nordmenn gjør nå det. Bare for fire år siden var det like uvanlig som det er vanlig i dag.

Men som beste nettsted er vg.no stadig nordmenns førstevalg. VGs nettsted rangeres også som Norges beste.

Best på tv

Når det gjelder fjernsyn rangeres NRK til å ha de beste nyhetene, sportssendingene, dokumentarene, natur-, kultur-, barne-, og debattprogrammene samt de beste norske seriene.

Men NRK haler sterkt inn på TV2 i folks øyne om å ha de beste utenlandske seriene. NRK scorer også høyest om å ha de beste programlederne.

Økt P2-tillit

NRK P1 er radiokanalen som høster størst tillit. Tilliten var enda høyere for noen år siden, men 43 prosent har stadig P1 på topp.

Den største tillitsveksten har NRK P2. P2 scorer stadig bedre på dette punktet og 14 prosent rangerer den radiokanalen som den de har størst tillit til.

P1 er også best likt, men i sjiktet under har både P2, P3, P4 og Radio Norge mange tilhengere så oppfatningen av hvilken radiokanal som er Norges beste er noe spredt. Her er ikke NRKs nykommere P1+ og P13 med på undersøkelsen.

P3 ungdomsfavoritten

Hos unge radiolyttere har NRK P3 en meget sterk posisjon. P3 rangeres både til å være beste radiokanal og ha de beste programlederne av de i aldersgruppen 15 til 29 år.

Dette er profilundersøkelsen

Helt siden 1995 har slike profilundersøkelser blitt gjennomført. Totalt ble 1000 personer i uke seks og sju i år spurt om hvordan de oppfatter NRKs tilbud i forhold til andre aktører i det norske mediemarkedet.

Les også: Profilundersøkelsen 2012