- Dette blir verdens mest komplette seerundersøkelse, sier NRKs analysesjef Kristian Tolonen.
Det nye verktøyet skal være på plass i 2018 og vil måle all bruk av video hos de selskapene som deltar, uansett hvilken skjerm, hvilken distribusjon, hvilket sted og tid den sees, og kunne rapportere det samlet.
- Det nye verktøyet for å måle TV-bruk blir svært komplekst, slik mediebruken også har blitt, sier NRK analysesjef Kristian Tolonen.
Foto: Iakob PrebensenSkal fange opp all TV-seeing
Tolonen sier at NRK i samarbeid med TV 2, MTG og Discovery helt siden 2013 har jobbet for å få til et nytt verktøy som erstatter dagens TV-måling.
Utfordringen har vært å fange opp all TV-seing, inkludere strømme-TV og fange opp både direkteseing og all annen bruk av video på ulike skjermer uavhengig av oppholdssted.
- Dette blir et etterlengtet kvantesprang både for oss i NRK og for de kommersielle selskapene. Et system som vil gi valuta for hele markedet og alle aktører, fortsetter Tolonen.
Kombinerer panel- og elektronisk måling
Rent konkret og enkelt sagt vil det nye verktøyet kombinere den TV-seingen dagens panel på 3 000 personer rapporterer med elektronisk målte tall for videobruk hos de ulike aktører.
Panelet som i dag har personer i alderen 10 til 79 år, vil bli supplert med 300 barn i alderen to til ni år for også å måle deres konsum.
- Systemet blir svært komplekst i tråd med hvordan mediebruken har blitt, men vil også gi stor fleksibilitet og være framtidsrettet, sier NRK analysesjef.
I takt med utviklingen av TV-mediet
De norske TV-selskapene har helt siden 1992 samarbeidet om målinger. Selv om det er de tradisjonelle TV-husene som har inngått den nye avtalen, ønskes også andre strømmeaktører og distributører velkommen ta å ta del.
- Måten vi ser TV på har endret seg voldsomt de siste 3-4 årene, og det var viktig for oss å få på plass en ny målemetode som speiler de nye seervanene. Det har vært en krevende prosess, men vi er veldig stolte over resultatet. Vi mener vi er først i verden med en så omfattende måling, sier John Richard Hewitt, researchsjef i TV 2 og sentral med å få på plass det nye måleverktøyet for all norsk TV-bruk i en pressemelding.
Det er TNS Gallup, som også i dag måler TV-seeing, som også har fått kontrakten for den nye norske TV-målingen.
Les også: Så mange ser, surfer og hører