De redaksjonelle regnskapene, ett for hvert av de 15 distriktskontorene, forteller hovedtrekkene i det som er levert på radio, TV og nett i løpet av fjoråret.
- Gjennom våre redaksjonelle årsrapporter er det lisensbetalerne og vårt publikum som skal se oss i kortene. Har kan vårt publikum selv bedømme om vi har levert på oppdraget vårt, skriver NRKs distriktsdirektør Grethe Gynnild-Johnsen i forordet til regnskapene.
- Samle og engasjere
Hun minner om at NRK skal samle og engasjere alle som bor i Norge. NRK skal også skape åpne møteplasser, ny forståelse og opplevelser som setter spor.
- Det er oppdraget som er gitt til alle NRKs distriktskontorer og medarbeiderne i hele mediehuset. Nå er det tid for årsoppgjør. Vi skal overfor våre lisensbetalere dokumentere at vi er pådriver av kritisk og uavhengig journalistikk, at vi har skapt opplevelser som setter spor og at vi speiler befolkningen og landet i innholdet vårt, skriver Gynnild-Johnsen.
Totalt gir de redaksjonelle regnskapene et bredt uttrykk for det de 920 medarbeiderne ved NRKs 15 distriktskontorer har formidlet via radio, TV og nett i 2017.
Se også: NRKs distriktskontorer