Hopp til innhold

Designpris til NRK3

NRK3s designprofil vant gull i kategorien "identitet" i Visuelt-konkurransen.

Juryen begrunner prisen, som ble delt ut i Oslo fredag 25. april, med at programprofilen på NRK3 er et forbilledlig eksempel på enkel design med en tydelig identitet. Profilen beskrives som "klassisk og ukonvensjonell på samme tid". NRK3s visuelle konsept omtales også som "brilliant og fleksibelt". Juryen oppsummerer det hele med at "Grønt papir brettes!".

NRK3 - Heroes

Det grønne papiret går igjen i NRK3 designprofil.

Foto: NRK

- Gøy å vinne
Designer Hilde Jørgenvåg i designavdelingen i NRK syns det er gøy å vinne gull i Visuelt-konkurransen.

- Det er spesielt gøy fordi det var mange nye profiler på NRK i fjor, sier Jørgenvåg og viser til blant annet til de nye profilene for NRK Nyheter og på NRK Super.

Ung og leken profil
Det var Hilde Jørgenvåg som hadde idéen om, og utformet, papiret som bretter seg ut på NRK3. Jørgenvåg forklarer at profilen skulle være tydelig og ha minimal design uten annonsørstemmer fordi den skulle sendes fra hovedkontrollen til NRK2.

- Profilen er ung og leken, og mye friere enn dem du finner på NRK1 og NRK2, sier Jørgenvåg.

Rune Røsting og Sigrun Giil Fugleberg har også vært involvert i utformingen av NRK3-profilen.

Kan utvikles videre
Hilde Jørgenvåg sier også at det er enkelt å utvikle profilen videre:

- Da vi utviklet den nåværende profilen, hadde vi et ganske lite budsjett. Folk blir raskt lei av profiler, men NRK3-profilen er enkel å utvikle videre.

- Kanskje det blir lettere å få mer penger til videreutvikling nå som vi har fått en pris, sier Jørgenvåg.

100 prosent NRK
Profilsjef Cecilie Lyng i NRK sier at NRK3s profil har et godt formspråk og at formen kommuniserer godt til seeren.

- Det morsomme er at dette er et hundre prosent NRK-produkt.

Studenter involvert
Lyng forteller også at rundt 140 studenter fra Westerdals, Kunsthøyskolen i Bergen og Arkitekthøyskolen i Oslo har vært involvert i prosjektet. Studentene har bidratt med filmene på fjernsynskanalen.

- Alf Dyblie lagde de første filmene og la dermed lista med underfundige filmer som gir en "feel good"-følelse. Dette har studentene fulgt opp.

Oppfattes av målgruppa
Profilsjefen har også fått direkte tilbakemeldinger om hvordan kanalprofilen til NRK3 også oppfattes blant unge folk.

- De sier at de raskt oppfatter hvilken kanal det er de ser på. Studentene sier også at de skjønner at det er unge folk som er målgruppa til kanalen.

Visueltkonkurransen arrangeres hvert år av Grafill som er fagorganisasjonen for blant annet grafiske design og illustrasjon i Norge.