Hopp til innhold

Årets kvinnelig medieleder

NRKs mediedirektør Annika Biørnstad er kåret til 2011s kvinnelige medieleder.

Annika Biørnstad

NRKs Annika Biørnstad er årets kvinnelige medieleder.

Foto: Ole Kaland / NRK

Det er ”Medienettverket - forum for kvinner i ledelse" som har kåret
Annika Biørnstad til årets kvinnelige medieleder 2011.

Uredd og inspirerende

Årets vinner blir omtalt som en inspirerende, uredd, kunnskapsrik og involverende leder som stiller krav og gir tydelige tilbakemeldinger med evnen til å ”se” sine medarbeidere i en travel hverdag.

I sin begrunnelse for tildelingen skriver juryen i ”Medienettverket - forum for kvinner i ledelse” følgende:

Årets kvinnelige medieleder 2011: Mediedirektør i NRK, Annika Biørnstad.

”Som mediedirektør har Biørnstad et overordnet ansvar for alle NRKs sendeskjema på TV, radio og nett. Hun har også et overordnet ansvar for NRKs strategi og er redaktør for langtidsstrategien fram mot 2017.

Biørnstad beskrives som en kreativ og innovativ leder med fokus på produkt – og dem det er ment for – NRKs lyttere, seere og nettlesere.

I løpet av Annika Biørnstads karriere i NRK har selskapet gjennomgått store endringer, både hva konkurransesituasjon og utvidelse av sendeflate og plattformer angår. I et marked preget av stadig sterkere konkurranse fra kommersielle radio-og TV-kanaler har NRK klart å beholde sin sterke posisjon som allmenkringkaster. Hver eneste dag bruker 87 prosent av befolkningen ett eller flere NRK-tilbud.

Fokus på nyskapning

NRK har en sterk og unik posisjon som allmennkringkaster sammenlignet med andre europeiske kringkastere, noe som blant annet forklares med NRKs fokus på nyskapning. Annika Biørnstad har vært en pådriver i dette arbeidet, hvilket har gitt hennes medarbeidere trygghet for å foreslå og drive fram kreative og ”litt gale” ideer til programmer. ”Hurtigruta minutt for minutt ”, som vakte stor begeistring både her hjemme og langt utenfor landets grenser, er et eksempel på dette.

Juryen gratulerer Annika Biørnstad med prisen som Årets Kvinnelige Medieleder 2011.”

I fjor gikk prisen til sjefredaktør i Bergens Tidende, Trine Eilertsen, mens daværende underholdningssjef i NRK, Tordis Aavatsmark, fikk prisen i 2004.