NRKs TV-aksjon er en storstilt nasjonal dugnad hvor det hvert år samles inn flere hundre millioner kroner til humanitære formål. Aksjonen betegnes som verdens største dugnad
- TV-aksjonen er en knallsterk merkevare, sier innsamlingsrådets sekretær, Erik Berg-Hansen.
Søknadsbunken blir større år for år. Mange vil ha den store innsamlingsaksjonen som bruker å gi over 200 millioner innsamlede kroner til et godt formål.
Les mer: Dette er TV-aksjonen i NRK
Mange gjengangere
Erik Berg-Hansen sier at det er flere gjengangere blant de 16 som har søkt for 2013, og at de fleste søkerne har fått TV-aksjonen en eller flere ganger før.
- I tillegg til å være en sterk og attraktiv merkevare for organisasjonene, er den også populær i den norske befolkning. Det er nye innsamlingsrekorder nesten hvert eneste år, sier Berg-Hansen.
220 millioner i 2012
Norsk Folkehjelp fikk inn rundt 220 millioner kroner i fjor.
Les mer: Nest beste TV-aksjon noensinne
- Dessuten er TV-aksjonen et attraktivt utstillingsvindu for den organisasjonen som får aksjonen, legger han til
Avgjørelse i juni
Et eget Innsamlingsråd i NRK vurderer alle søknader om å bli tildelt TV-aksjonen. De fem medlemmene i innsamlingsrådet vil bruke de neste ukene til å gjennomgå søknadene før de bestemmer seg den 5. juni.
Kringkastingssjefen vil fatte den endelige beslutningen i bakkant av rådets møte om hvem som får tv-aksjonen 2013 .
Tildelingsmøtene er lukket, men Berg-Hansen røper at følgende kriterier er viktige:
- Det må være et uomtvistelig behov for det formålet det søkes om penger til.
- Viktig at dette formålet skaper giverglede og engasjement i befolkningen.
- Organisasjonen må ha et godt nok økonomisk/administrativt apparat til å kunne håndtere kjempebeløpet.
- Er det lenge siden organisasjonen fikk TV-aksjonen sist?
- Fordelingen av bistandsprosjekter i utlandet og i Norge.