Musikkvideoen til Bård og Vegard Ylvisåker tar USA med storm. Natt til onsdag Billboard-debuterer de to bergenserne på 29. plass.
Ifølge Billboard skyldes den overraskende inntredenen på listen deres nesten utelukkende Youtube-klikkene, som i skrivende stund teller nesten 19 millioner.
Listen sammenfatter salgstall, radio- og Youtube-avspillinger og antall lovlige nedlastinger for å regne ut hvilke låter som høres mest i USA.
Nesten ikke radiospilling
Bare i løpet av de siste dagene har nesten fem millioner amerikanere sett Ylvis-brødrene «The Fox», noe som gir Youtube-stuntet tredjeplassen på Billboards toppliste for strømmede låter.
Sangen har kun blitt spilt på radio i USA rundt 50 ganger.
Få andre artister har hatt en lignende debut siden strømmelisten også begynte å inkludere med Youtube-avspillinger i mars.
Baauer's "Harlem Shake" og PSY's "Gentleman" debuterte som nummer én på listen, mens One Direction debuterte som nummer to.
Artisten Drake har, i likhet med Ylvis, debutert som nummer tre på Billboards strømmeliste.
En gammel idé
Billboards nettsted spurte Ylvis-guttene om bakgrunnen bak internett-hiten.
– Vi tenkte «hei, vi har denne gamle ideen om hvilken lyd reven egentlig lager, for det er det ingen som vet». Istedenfor å gjøre noe intelligent som å lage en hit, bestemte vi oss for dette. Men så ble det en hit likevel, sier Bård Ylvisåker til Billboard.
Ifølge VG Nett er «Ellen DeGeneres Show» blant de amerikanske talkshowene som ønsker Ylvis i studio.
Her kan du se filmen, om du mot formodning ennå ikke har fått med deg internett-sensasjonen, og her hører du Ylvis snakke om suksessen: