Hopp til innhold

– Ville være der hvis det gikk virkelig galt

Losformann Robert Hufthammer på skipet «Marstein» reddet trolig lastebåten «Wilson Rhine» fra å gå på grunn ved vestlandskysten.

Hufthammer, los

Robert Hufthammer (til venstre) og Nils Magne Vardøy.

Foto: Alrik Velsvik

Klokken var rundt fire, natt til onsdag, da losformannen oppdaget at noe var galt.

– Båten hadde passert innseilingen til Korsfjorden, og det er ikke normalt. Hvis man må vente på los, så legger man seg til å drive. Man fortsetter ikke med samme kurs og fart, sånn som denne båten gjorde.

Hufthammer prøvde å oppnå kontakt med «Wilson Rhine» gjennom VHF, men til ingen nytte. Han kontaktet deretter Kvitsøy Losformidling, som skulle prøve å kontakte lastebåten.

– De hadde to telefonnummer som de skulle prøve å ringe, men fikk ikke svar.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kurs "Whilson Rhine"

Den rosa streken viser kursen til «Wilson Rhine». Grunnen ved «Storeboen» er på tre meter, og lastebåten stakk 4,20 meter dypt i vannet.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

Dro ut i tilfelle det skulle gå galt

Da bestemte Hufthammer seg for å dra ut etter skipet, i tilfelle det skulle ende i katastrofe. «Wilson Rhine» holdt fremdeles feil kurs, og sakket ikke på farten.

– Men da vi var kommet et stykke på vei, så vi at fartøyet begynte å svinge. Jeg ropte mannskapet opp på VHF, og fikk svar.

– Jeg ba dem svinge vestover, vekk fra land, sier Hufthammer.

Og dermed var katastrofen avverget. Men det var nære på. «Wilson Rhine» passerte nemlig en grunne på bare tre meter, og Hufthammer forstår ikke hvordan de ikke grunnstøtte, så dypt som båten stikker i vannet.

– De må ha unngått å treffe grunnen, rett og slett, sier han.

Ville være i nærheten

– Hva tenkte du da skipet endelig svingte vestover?

– Det var en deilig følelse. At vi endelig fikk kontakt med mannskapet, og fikk guidet båten klar av grunnen.

– Føler du at du reddet liv i natt?

– Det var et godt spørsmål, sier Hufthammer, og blir stille. Vi prøvde i alle fall å gjøre det. Vi dro ut etter dem for å være i nærheten hvis det skulle gå galt.

– Var det større sannsynlighet for at det skulle gå galt enn at det gikk bra?

– Det vil vi ikke tenke på. Nå gikk det heldigvis bra.

Mannskap i avhør

Nå vil politiet prøve å finne ut hva som skjedde med «Wilson Rhine» der ute på havet. To av mannskapet - kapteinen og styrmannen - sitter til avhør.

– Når politiet fikk kontakt med dem, så var de tydelig beruset, sier lensmann i Sotra- Askøy- og Øygarden lensmannsdistrikt, Odd Dale. Det ble tatt utåndingsprøve, og den var positiv for begge.

– Hvor alvorlig ser politiet på dette?

– Vi ser ganske alvorlig på saken. Både fordi mannskapet var beruset, og fordi det var like før de kjørte på land. Men også fordi dette kunne medført skade på personer, og vi kunne fått en forurensingssak.

Nå venter politiet på å bli ferdig med avhørene. Foreløpig kan de ikke si noe om hvilken informasjon som har kommet frem.