Hopp til innhold

Denne bussen kan være på vei tilbake

Teknologi som ble avskrevet på 60-tallet i andre norske byer, kan bli fremtidens foretrukne bussløsning i Bergen. Landets eneste gjenværende trolleybusslinje kan bli utvidet.

Trolleybuss passerer Stadsporten i Bergen (2002)

GAMMEL TRAVER: Trolleybussen har vært en del av bybildet i Bergen siden 1950. Her er en buss på «Landåslinjen» avbildet ved Stadsporten i Kalfaret i 2002.

Foto: Sunde, Helge / Samfoto/NTB Scanpix

– De går på strøm, er lydløse og gir null utslipp. Trolleybuss er noe det satses på i andre europeiske byer, så jeg er svært optimistisk, sier nestleder i samferdselsutvalget i fylkestinget, Alf Helge Greaker fra Venstre.

Alf Helge Greaker

BUSSENTUSIAST: Samferdselspolitiker og bussjåfør Alf Helge Greaker sammenligner trolleybussen med Bybanen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Del av bybildet siden 1950

De elektriske bussene, som drives med strøm fra kontaktledninger over veibanen, har vært en del av bybildet i Bergen siden 1950. Alle andre byer i landet kvittet seg med dem på 60-tallet.

Nå er det kun én trolleybusslinje igjen i hele Norge, den åtte kilometer lange «Landåslinjen» mellom Bergen sentrum og Nattland/Birkelundstoppen.

Allerede i november i fjor omtalte NRK den usike fremtiden for trolleybussen i Bergen og en rekke politikeres ønske om å utvide nettet fra dagens ene linje. For mange av dem er drømmen et bredt trolleybusstilbud som supplement og korrespondanse til Bybanen.

Hva synes du om at Bergen kanskje skal satse på trolleybussene igjen? Delta i diskusjonen nederst i saken!

Utreder syv nye ruter

Her kan det komme trolleybuss i Bergen

SØR OG VEST: Nesttun, Sædalen, Loddefjord og Nordnes er blant linjene som kan være aktuelle for trolleybuss i fremtiden.

Foto: Hordaland fylkeskommune

Så sant politikerne sier ja onsdag, skal Hordaland fylkeskommune frem mot neste sommer vurdere om trolleybussnettet skal utvides. Utrederne skal helt konkret se på linjer til:

  • Fyllingsdalen
  • Loddefjord
  • Slettebakken
  • Nesttun via Sædalen/Paradis
  • Sentrumsrute til Marineholmen
  • Sentrumsrute til Nordnes
  • Sentrumsrute til Mulen

Ifølge fylkesrådmannen er bruken av trolleybusser på vei opp rundt om i verden.

– Trolleybusser opplever en renessanse i flere land, særlig i byer med store høydeforskjeller, men trolleybussnettet i dag er lite i forhold til den samlete busstrafikken, skriver Hordaland fylkeskommune i sin utredning om saken.

Les hele dokumentet her

Skauge: – Fantastisk for byluften

– Dette er en fantastisk nyhet for luftforurensingen, dersom disse prosjektene blir iverksatt, sier SVs Tom Skauge.

Han er en av mange lokalpolitikere som nå er glad for at gamle visjoner blir tatt ut av skuffen og at den elektriske bussen igjen blir tatt på alvor, 31 år etter den forrige utvidelsen av trolleybussnettet i Bergen.

Trolleybuss i Bergen

ENESTE IGJEN: Men nå kan det blir flere trolleybusslinjer i Bergen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Det hyggelige er jo at beboere i Nattland- og Sædalen-området selv etterspør dette. Det er noe helt nytt som vi aldri før har sett i Bergen, at beboerne selv ber om å få et kollektivtilbud som er utslippsfritt, sier Skauge.

Bergen har i lang tid slitt med dårlig luftkvalitet, spesielt om vinteren, på grunn av store mengder svevestøv, som blant annet stammer fra den voldsomme gjennomgangstrafikken gjennom bykjernen.

  • Hva synes du om at Bergen kanskje skal satse på trolleybussene igjen? Delta i diskusjonen under!