– De går på strøm, er lydløse og gir null utslipp. Trolleybuss er noe det satses på i andre europeiske byer, så jeg er svært optimistisk, sier nestleder i samferdselsutvalget i fylkestinget, Alf Helge Greaker fra Venstre.
Del av bybildet siden 1950
De elektriske bussene, som drives med strøm fra kontaktledninger over veibanen, har vært en del av bybildet i Bergen siden 1950. Alle andre byer i landet kvittet seg med dem på 60-tallet.
Nå er det kun én trolleybusslinje igjen i hele Norge, den åtte kilometer lange «Landåslinjen» mellom Bergen sentrum og Nattland/Birkelundstoppen.
Allerede i november i fjor
for trolleybussen i Bergen og en rekke politikeres ønske om å utvide nettet fra dagens ene linje. For mange av dem er drømmen et bredt trolleybusstilbud som supplement og korrespondanse til Bybanen.Hva synes du om at Bergen kanskje skal satse på trolleybussene igjen? Delta i diskusjonen nederst i saken!
Utreder syv nye ruter
Så sant politikerne sier ja onsdag, skal Hordaland fylkeskommune frem mot neste sommer vurdere om trolleybussnettet skal utvides. Utrederne skal helt konkret se på linjer til:
- Fyllingsdalen
- Loddefjord
- Slettebakken
- Nesttun via Sædalen/Paradis
- Sentrumsrute til Marineholmen
- Sentrumsrute til Nordnes
- Sentrumsrute til Mulen
Ifølge fylkesrådmannen er bruken av trolleybusser på vei opp rundt om i verden.
– Trolleybusser opplever en renessanse i flere land, særlig i byer med store høydeforskjeller, men trolleybussnettet i dag er lite i forhold til den samlete busstrafikken, skriver Hordaland fylkeskommune i sin utredning om saken.
Skauge: – Fantastisk for byluften
– Dette er en fantastisk nyhet for luftforurensingen, dersom disse prosjektene blir iverksatt, sier SVs Tom Skauge.
Han er en av mange lokalpolitikere som nå er glad for at gamle visjoner blir tatt ut av skuffen og at den elektriske bussen igjen blir tatt på alvor, 31 år etter den forrige utvidelsen av trolleybussnettet i Bergen.
– Det hyggelige er jo at beboere i Nattland- og Sædalen-området selv etterspør dette. Det er noe helt nytt som vi aldri før har sett i Bergen, at beboerne selv ber om å få et kollektivtilbud som er utslippsfritt, sier Skauge.
Bergen har i lang tid slitt med dårlig luftkvalitet, spesielt om vinteren, på grunn av store mengder svevestøv, som blant annet stammer fra den voldsomme gjennomgangstrafikken gjennom bykjernen.
- Hva synes du om at Bergen kanskje skal satse på trolleybussene igjen? Delta i diskusjonen under!