Hopp til innhold

– Det er ikke økonomi til alle prosjektene

Vestlandet kan få flere titalls milliarder til vei og bane i NTP. Men det er ikke penger til alt. – Politikerne må plukke fra menyen, sier regionvegsjef Helge Eidsnes i Statens vegvesen.

Helge Eidsnes, Kurt Oddekalv, Anna Elisa Tryti

PRESSEKONFERANSE: Helge Eidsnes la frem og forklarte NTP-grunnlagsdokumentet.

Foto: Sølve Rydland / NRK

I dag la transportetatene frem sitt grunnlagsdokument til ny Nasjonal transportplan for 2018-2029.

– Det som skiller seg fra tidligere år, er at det ikke er et forslag til NTP vi legger frem. Det er et grunnlagsdokument. Vi har ingen prioriteringer, men har fått et oppdrag om å rangere prosjektene, sier vegsjef Helge Eidsnes i Statens vegvesen region vest.

Transportetatene har laget to prioriteringslister: Én for samfunnsøkonomi, og én for samfunnsøkonomi, samfunnssikkerhet og sammenhengende standard og utbygging.

– Det er ikke økonomi til alle prosjektene, og politikerne må plukke fra denne menyen, og eventuelt også ta inn andre prosjekter som ikke er kommet med på disse listene, sa Eidsnes under sin pressekonferanse mandag ettermiddag.

Ras Vaksdal

RASUTSATT: E16 mellom Arna og Stanghelle skal bli ny. Det samme skal Bergensbanen.

Foto: Rikke Emilie Rusten/Helene Wiese-Hansen / NRK

Arna-Stanghelle i første periode

– Min første reaksjon er at det kommende året blir et hardt arbeidsår. Vi som politikere får større muligheter til å påvirke, sier fylkesordfører i Hordaland, Anne Gine Hestetun (Ap).

Ny E16 og Bergensbane mellom Arna og Stanghelle er blant prosjektene som er med på listen over «bundne» prosjekter, og dermed er så sikret realisering som det er mulig å komme. Det er foreløpig satt av 11 milliarder.

– Den skal starte opp i første fireårsperiode på grunn av tunnelsikkerhetsforskriftene, sier Eidsnes.

– Veldig positivt, sier Voss-ordfører Hans-Erik Ringkjøb (Ap).

Søviknes ikke bekymret

Hordfast, med fergefri E39 mellom Ådland og Svegatjørn i Os, er på den «ikke-bundne» listen, og kan dermed tas ut av NTP.

Strekningen er imidlertid i «basis»-kategorien for bevilgninger. Det betyr at Vegvesenet mener det må kuttes i samferdselsbudsjettene dersom prosjektet ikke skal komme med.

Samtidig viser nye tall at prosjektet har fått en mye høyere kostnadsramme enn først antatt, med økning fra 27 til 39 milliarder kroner.

Os-ordfører Terje Søviknes (Frp) er ikke bekymret over prisøkningen.

– Jeg anser det å være et signal om at dette er noe man ønsker å prioritere, sier han.

E16 Arna-Vågsbotn

STORPROSJEKT: E16 mellom Arna og Vågsbotn ses i sammenheng med Arna-Stanghelle.

Foto: Statens vegvesen

– Tidenes største

Eidsnes slår under pressekonferansen også fast at utbyggingen av Sotrasambandet skal gå som planlagt, men at det trengs avklaring av hvor mye av kostnadene som skal tas inn gjennom bompenger.

En omfattende utredning av Ringveg Øst i Bergen kommer til våren. Tunnelprosjektet mellom Arna og Fjøsanger ses i sammenheng med Nyborgtunnelen og ny E16 mellom Arna-Vågsbotn.

Morten Myksvoll

AVVENTENDE: Morten Myksvoll i Forum Nye Bergensbanen.

Foto: Børge Sandnes

– Det blir tidenes største vegutbyggingsprosjekt i Bergen. Vi snakker et tosifret milliardbeløp for en sammenhengende ringveg, sier Eidsnes.

Venter på gjennomføringen

Interesseorganisasjonen Forum Nye Bergensbanen er fornøyd, men likevel litt avventende til dagens nyheter.

– Vi kommer til å måle Regjeringen på gjennomføring, ikke prioritering, sier daglig leder Morten Myksvoll.