Hopp til innhold

Vil ha dobbeltspor på Bergensbanen også

Bergensbanen er for lang, mener SV og Jernbaneverket. De vil bygge dobbelspor i Europas mest trafikerte tunell med ett spor.

Video Vil ha dobbeltspor mellom Bergen og Arna

APPELLERER TIL REGJERINGSPARTNERNE: Fredag innkalte Miljøverndepartementet til pressekonferanse sammen med Jernbaneverket og Audun Lysbakken på Bergen stasjon.

– La oss få på plass strekningen Oslo–Hønefoss og kraftige forbedrigner Bergen–Voss – da vil reisetida mellom Oslo og Bergen gå drastisk ned, sier miljøvernminister Erik Solheim.

Nå lover han og Audun Lysbakken at de skal kjempe for jernbane, og spesielt for dobbeltspor gjennom mellom Bergen og Arna, i høstens statsbudsjett.

– Foreldet bane

Arbeid på Bergensbanen ved Arna i 1964

130 TOG I DØGNET: I 1964 fullførte arbeidere tunnelen mellom Arna og Bergen sentrum gjennom Ulriken. Nå kjører 50 tog mer enn linja har kapasitet til gjennom tunellen hver dag.

Foto: NTB / SCANPIX
Tog på Finse stasjon. Scanpix

ØNSKER FIRE TIMERS REISE: Da Bergensbanen ble bygget for over hundre år siden kostet den like mye som et helt statsbudsjett på den tiden. Nå ønsker mange en raskere bane mellom landets to største byer. Det kan også bli dyrt.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Langt over Bergensbanen flyr hvert år mer enn 1,5 millioner passasjerer. Langs den berømte jernbanestrekningen tøffer toget avgårde.

Togene går raskere enn da banen åpnet for hundre år siden, men langs hele linja ønsker politikere og næringsliv seg raskere reise på skinner mellom landets to største byer.

– I dag er det en foreldet bane som må kjøre sakte mange steder mellom Bergen og Voss. Det vil være et veldig fornuftig prosjekt å gjennomføre, sier Lysbakken til NRK.no.

Europas mest trafikkerte enkeltspor

– Vi vil bygge et dobbeltspor gjennom Ulriken først. Det er det viktigste prosjektet og så ønsker vi selvsagt en Ringerriksbane på sikt, sier Lars Christian Stendal i Jernbaneverket.

De trenger 2,8 milliarder for å bygge ut tunnellen på det som er Europas mest trafikkerte enkeltspor. Hver dag kjører 130 tog gjennom tunnellen som egentlig bare har kapasitet til 80 tog om dagen.

– Jeg håper at vi kan komme i gang med den raskt. Det er både bra for folk som bor her i området og det er bra for miljøet, mener Lysbakken.

Målet er å ha trafikk på to spor gjennom Bergens stolte fjell i 2018. I dag er det dobbeltspor en rekke steder i landet blant annet mellom Stavanger og Sandnes, på Drammensbanen, deler av Østfoldbanen og i Oslo-området.

Appelerer til regjeringskolleger

Nå appelerer Lysbakken og Solheim både regjeringskolleger for å få mer penger til jernbane.

– Vi kommer til å gå til budsjettforhandlingene for å få flest mulig av de pengene vi skal bruke på samferdsel skal gå til tog. Det kommer til å være det beste for utviklingen på Vestlandet, sier Lysbakken.

– Det har vært en tredobling av jernbanebevilgningen siden Bondevik, men det må fortsette å øke, mener Solheim.