NRK Meny
Normal

Vil ikke gi Statoil avgiftsfritak

– Statoil må forholde seg til det norske skatte- og avgiftssystemet, selv om det er annerledes enn i andre land, sier Ivar Vigdenes i Olje- og energidepartementet.

Statoil Mongstad

GÅR MED DUNDRENDE UNDERSKUDD: Statoil Mongstad har gått fra overskudd på 10 milliarder til underskudd på 9,2 milliarder på bare få år.

Foto: Ketil Jordan / NRK

Statoil har i dag luftet tanken om å legge ned oljeraffineriet på Mongstad i Nordhordland, fordi anlegget har har drevet med tap etter finanskrisen. Høy oljepris, lav produktpris og særnorske skatter får skylden for at Statoil har tapt 9,2 milliarder kroner på Mongstad-anlegget siden 2009.

Ivar Vigdenes

LOVER INGEN HJELP: Politisk rådgiver Ivar Vigdenes (Sp) i Olje- og energidepartementet.

Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix

Skylder på skatter og avgifter

Selskapet har kuttet 200 årsverk på Mongstad og skrev høsten 2011 ned verdien på raffineriet. Statoil selv peker på el-sertifisering og dobbel CO2-avgift som noen av de store problemene, samt eiendomsskatten til Lindås kommune. Lindås-ordfører Astrid Aarhus Byrknes ber staten ta ansvar for å bidra til lønnsom drift på Mongstad.

– Vi ber ikke om spesialbehandling, men er opptatt av å få de samme konkurransevilkårene som ellers i Europa, sa pressetalsmann Morten Eek tidligere i dag.

Men noe hjelp fra statlig hold, kan Statoil ikke regne med.

Uaktuelt med avgiftsfritak

– Lønnsomheten i raffinerivirksomheten har gått ned etter finanskrisen. Det et er selvfølgelig beklagelig, men vi kan ikke gjøre noe enn å anerkjenne situasjonen slik den er. Statoil må forholde seg til de rammebetingelsene som til enhver tid gjelder, frem til de eventuelt blir endret, sier politisk rådgiver i Olje- og energidepartementet, Ivar Vigdenes (Sp), til NRK.no.

Han sier det er uaktuelt å gi Statoil fritak fra særnorske skatter og avgifter for at selskapet skal ha bedre forutsetninger for å konkurrere med utenlandske aktører i markedet.

– Det norske skatte- og avgiftssystemet er forskjellig fra andre lands systemer. Slik har det alltid vært, og slik vil det være i fremtiden. Det må Statoil forholde seg til og produsere lønnsomt innefor de rammene, sier Vigdenes.

– Konstruktiv dialog

Overfor departementet har Statoil presisert at målet er å snu trenden til igjen å drive lønnsomt på Mongstad, og Vigdenes vil derfor ikke spekulere i konsekvensene verken regionalt eller nasjonalt dersom Statoil skulle komme til å vedta nedleggelse.

– Vi har en god og konstruktiv dialog med Statoil, sier Vigdenes.

Siste video

Feirer Den Norske Turistforening 150 år
Kei Solvang fikk inspirasjonsprisen til en verdi av 7500 kroner for sin sceneopptreden under Ungdommens musikkmesterskap.
Daniel og Jaroslav Letiagin i Brothers Duo fra Askøy