Hopp til innhold

Planlegger tunnel gjennom «Vestlandets dårligste vintervei»

En 15 km lang tunnel gjennom Vikafjellet, til Holo i Myrkdalen, møter bare velvilje blant politikere og transportnæringen i Hordaland.

Ulykke på Vikafjellet

Fjellovergangen mellom Hordaland og Sogn og Fjordane er stengt ca. 1000 timer hver vinter, og er åstedet for flere ulykker. Nå planlegges det tunnel på den utsatte strekningen.

Foto: Odd Inge Gjeraker

Statens Vegvesen har for aller første gang tatt en slik tunnel inn planene sine.

– Etter at sogningene har kjempet i 50 år, er Vestlandets dårligste vintervei moden for å legges i tunell, sier Jan Ove Halsøy i Lastebileierlaget i Hordaland.

– Jeg syns det er på høy tid at vi får en vei som vi kan stole på, og som er sikker, sier han til NRK.

Les også: Vanskelig å komme seg over fjellet | Åtvarar mot stor skredfare | Her var det fire timar ventetid | Framleis mange stengder vegar

1000 timer stengt hver vinter

Fjellovergangen mellom Hordaland og Sogn og Fjordane er den verste på Vestlandet, med 1000 timer stengt hver vinter. Tunnel er løsningen, mener samferdselsutvalget.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Vikafjellet stengt.

Dette er ikke et uvanlig syn for bilister som vil over Vikafjellet, vinterstid.

Foto: Torje Bjellaas / NRK

Les også: Store problem på vegane i vest | Over 30 stengde vegar | Uvêret stengjer mange vegar | Uver stenger fjelloverganger

– Det har jo denne vinteren vist til fulle, med de stengningene og problemene som har vært. For gjennomgangstrafikken, både fra Hordaland og Sogn og Fjordane, er dette umåtelig viktig.

Hvis ikke Vikafjellet er den verste fjellovergangen, så er den i alle fall én av de verste.

Jan Ove Halsøy

Det sier Gustav Bahus, som er leder for samferdselsutvalget i Hordaland. Han applauderer tunnelplanene, sammen med fylkesordfører Torill Selsvoll Nyborg.

– Det er veldig viktig for oss, og vi har støttet dette prosjektet hele tiden, sier Nyborg til NRK.

Handler om prioritering

Men det er slett ikke nytt at alle er for en ny og bedre vei. Spørsmålet er om de er villige til å prioritere.

Ras i Holo på riksveg 13 på Vikafjellet.

Et snøras stenger veien ved Holo.

Foto: Arnstein Karlsen

– Det som har gjort at vi ikke har hatt det først på listen er at vi alltid har måttet prioritere. Først var det hardangerbroen, og så var det tunnel i Skjervet, sier fylkesordfører Nyborg.

Lastebileierlaget har sagt det må prioriteres. I stedet for å lage mange halvdårlige fjelloverganger, vil de ha en eller to skikkelig gode.

– Jeg syns at i dette tilfellet, så må vi ta oss råd til både óg. Hvis ikke Vikafjellet er den verste fjellovergangen, så er den i alle fall én av de verste, sier Jan Ove Halsøy.