– Denne tar deg til og fra jobb i fremtiden

Med null utslipp og solceller på taket skal denne farkosten løse storbyenes kø- og forurensningsproblemer.

Maritime Clean Tech West

FUTURISTISK: Slik forestiller skaperne i Maritime Clean Tech West seg at den futuristiske fergen skal se ut. Miljøvennlig og rask er stikkordene for konseptet.

Foto: Maritime Clean Tech West

Den kan kjøre forbi køer på land, og omtales av skaperne i Maritime Clean Tech West som et t-banenett til vanns.

«Urban Water Shuttle» lyder navnet på nyvinningen som skaperne i Maritime Clean Tech West mener er fremtidens kollektivtilbud i norske storbyer.

– Man vil kunne ta i bruk sjøen på en hel annen og mer miljøvennlig måte enn tidligere. I tillegg er det et enkelt fartøy, uten noe stasj. Det er egentlig bare seter om bord, med plass til passasjerer, sier prosjektleder Nils Aadland.

For alle storbyer med sjø

prosjektledere

TRENGER HJELP: Konseptet er på plass, men finansieringen mangler. Rundt 40 millioner vil det koste å lage den første versjonen av «Urban Water Shuttle». Prosjektlederne Nils Aadland og Hege Okland drømmer om å slå seg sammen med en fylkeskommune for å realisere konseptet.

Foto: Tale Hauso / NRK

Den futuristiske el-fergen vil bestå av et katamaranskrog i aluminium, og være drevet av hybridteknologi.

Elektrisiteten skal komme fra solcellepaneler plassert ut over hele taket. I dag presenteres konseptet for en forsamling samferdselspolitikere på Stord.

Maritime Clean Tech West som er en grønn næringslivsklynge med bedrifter fra Sunnhordland-, Bergens- og Haugesundregionen, med hovedvekt på førstnevnte.

De har foretatt flere markedsundersøkelser på hvor i landet el-fergen vil være aktuell.

– Vi har sett på reisen fra Sotra og Askøy inn til Bergen som en aktuell rute. Også i Oslo ser vi et stort potensial, for eksempel til og fra Fornebu, sier Hege Okland, som også er en av næringsklyngens prosjektledere.

En prototyp er tiltenkt å ha plass til mellom 100 og 200 passasjerer.

Se videpresentasjon av konseptet:

Veritas: – Kjempegod idé

Narve Mjøs, direktør i Det Norske Veritas, mener næringsklyngen i Hordaland har funnet en potensiell gullgruve.

– Miljøvennlig transport via sjø og inn mot byene våre er en veldig god idé, sier Mjøs.

Men veien fra idé til operativ båt er imidlertid brolagt med mange hindringer. Trolig vil det første eksemplaret av «Urban Water Shuttle» koste rundt 40 millioner kroner å lage.

Nå håper skaperne at en av landets fylkeskommuner kan komme på banen.

– Industrien kan ikke ta en slik kostnad alene. Så lenge det er gratis å forurense, trenger vi en kunde som ser verdien av nullutslipp, sier Hege Økland.