Vil ha mer håndverk i skolen – her ruster de opp sløydsalen

GRANVIN (NRK): Mens mange skoler gjør dem om til vanlige klasserom, ruster Granvin opp sløydsalen for 400.000 kroner. Nå vil regjeringen ha mindre kunst og mer håndverk i skolen.

Kari Lunde er konsentrert ved sløybenken

LAGER EN BÅT: Kari Lunde og andreklassingen ved Granvin barne- og ungdomsskole jobber flittig ved sløydbenkene.

Foto: Tale Hauso / NRK

– Her fremme på tuppen skal det være sete og ratt, sier andreklassing Thea Indrebø Erstad.

På Granvin barne- og ungdomsskole sitter elevene dypt konsentrerte ved sløydbenkene. Om litt skal et trestykke snart bli til en båt.

– Det er gøy å lage ting! Om man aldri har gjort det før, kan man lære, sier Thea.

Mens mange skoler gjør sløydsalen om til et vanlig klasserom, går denne skolen motsatt vei. Sløydsalen er pusset opp for nesten 400 000 kroner.

– Det er ikke noe krav til å ha en sløydsal på en skole i dag, men her har vi en fremtidsrettet sløydsal. Med topp moderne utstyr legger vi til rette for mer praktisk undervisning, sier lærer Rune Magnar Røthe.

Rune Magnar Røthe

NYTTIG FAG: Lærer Rune Magnar Røthe ser at elevene trives ved sløydbenken og mener sløyd er et fag alle har nytte av å kunne.

Foto: Tale Hauso / NRK

Heller håndverk enn kunst

Akkurat nå pågår arbeidet med å lage en ny nasjonal læreplan. Et av forslagene går ut på å styrke de praktiske fagene. Dagens fag, kunst og håndverk, har fått kritikk for å fokusere for mye på kunst, og for lite på håndverk.

– Faget er i dag i stor grad et estetisk fag, et kunst- og designfag. Museumsbesøk har en mer naturlig plass enn kobling mot det praktiske arbeidslivet, sa daværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) til Klassekampen for to år siden, i forbindelse med revideringen av læreplanen for kunst og håndverk.

Den nye læreplanen skal på høring i midten av mars. I tillegg vil et nytt valgfag kalt «praktisk håndverk» introduseres fra høsten av.

– Et av målene er at de praktiske fagene skal føre til en mer praktisk hverdag i skolen. Elevene skal få trene seg og øve på håndverksferdigheter, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Rikke Høistad Sjøberg (H).

– Trenger å kunne bruke hammer og sag

Signalene blir tatt godt imot blant lærerne på Granvin barne- og ungdomsskole.

– Jeg håper virkelig dette stemmer nå som vi har investert så mye. Det hadde vært trasig om læreplanene ikke la opp til mer praktisk arbeid i skolen, sier Røthe.

Eirik Herre Opheimsvangen og Anna Trå

SER VERDIEN AV FAGET: Elever ved skolen, Eirik Herre Opheimsvangen og Anna Trå, er enige om at det er lurt å kunne litt sløyd.

Foto: Tale Haso / NRK

På opplæringskontoret for bygg- og anleggsteknikk i Hordaland applauderer de satsingen i Granvin.

– Gravin er et godt forbilde. Alle snakker om at vi skal bygge hus og tegne på data, men først trenger elevene å lære grunnleggende ferdigheter. De må kunne bruke hammer, sag og annet verktøy, sier opplæringsleder Jonny Olsen.

Eirik Herre Opheimsvangen (15) setter pris på opplæringen.

– Jeg har tenkt litt på å gå videre på bygg- og anleggs fag. Derfor synes jeg det er lurt å ha sløyd.

Lærer Rune Magnar Røthe ser at sløyd passer ekstra godt for noen av elevene.

– Flere av elevene som ikke finner seg til rette på skolen blomstrer i sløyden. Vi ser verdien av at sløydfaget gjeninnføres. Jeg tror at faget kan motivere flere til å velge den praktiske retningen på sikt, sier Røthe.