I elevundersøkelsen 2010 svarer 5 prosent av elevene at de opplever mobbing en eller flere ganger i uken. Det er en beskjeden nedgang fra 5,2 prosent året før.
– Det betyr at det er en av 20 elever som gruer seg for å gå på skole, gruer seg for friminuttene og gruer seg for hjemveien. Selv om vi har viet mobbing stor oppmerksomhet, har vi ikke klart å få til betydelige endringer, sa Kristin Halvorsen da hun innledet en konferanse om læringsmiljø i Bergen tirsdag.
Deltakerne kom fra skoler, kommuner og fylkeskommuner i Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane. Arbeid mot mobbing inngår i det femårige prosjektet «Bedre læringsmiljø».
LES:
Mobbeombud
Kunnskapsministeren viser til at Sverige har en ordning med mobbeombud. Hun tar ikke til orde for en tilsvarende ordning i Norge, men vurderer om Barneombudet kan få utvidet sine oppgaver.
– Da vil foreldre som føler at de ikke når fram overfor skoler og myndigheter ha et sted å henvende seg, sier Halvorsen.
Hun stiller også spørsmål om lovverket er godt nok.
– Ingen saker om mobbing i norsk skole har nådd fram til rettsapparatet. Vi skal gå gjennom lovverket for å finne ut hvorfor, og se på om lovverket er godt nok.
LES:
|Mer forskning
Kunnskapsministeren ønsker seg også mer kunnskap omkring mobbing.
– Utdanningsdirektoratet skal foreta en undersøkelse i skoler som rapporterer om mye mobbing og i skoler med lite mobbing for å se hva som kjennetegner dem, opplyste statsråden på konferansen.
Hun la til at det ikke nytter med skippertak mot mobbing, det som hjelper er systematisk arbeid. Hun pekte også på at det er viktig med oppmerksomhet omkring problemet, både blant lærere, foreldre og i kommuner og fylkeskommuner.
LES: |
Trives bedre
Halvorsen benyttet møtet med skolefolkene til også å rose norsk skole, og hun var fornøyd med at elevenes trivsel øker, ifølge den siste elevundersøkelsen.
I 2010 svarte 40 prosent av elevene at de trives svært godt på skolen. Tallet i 2009 var 37 prosent. Nesten ni av ti elever svarer at de trives godt eller svært godt på skolen.
Selv om tallet for mobbing er stabilt, ser kunnskapsministeren positivt på at elevundersøkelsen tyder på at det er mindre uro i klasserommene.
Det er også færre som svare at de selv forstyrrer medelever, og tegn til at færre elever blir forstyrret av at andre elever lager bråk og uro.
Elevundersøkelsen besvares årlig av rundt 300.000 elever.