- Bybanen skal redusere biltrafikken. Da kan vi ikke legge til grunn at at biltrafikken skal vokse og finansiere Bybanen. De to forholdene blir motstridende, sier Iversen til NRK.no.
Krever svar om finansiering
Reaksjonen kommer etter at SV har uttrykt støtte til raskere utbygging av banen til Åsane, men krevd at traséen blir delfinansiert av økte avgifter i bompengeringene rundt Bergen.
- Dette vil gjøre at det blir større fremkommelighet for de som betaler, samtidig som det blir mindre luftforurensing for de som skal leve her i byen, sier samferdselspolitisk talsmann for SV i Hordaland, Tom Skauge, til NRK.no.
LES OGSÅ :
Han er positiv til at byrådspartiene nå tar til orde for å fremskynde Åsane-traséen, men mener Høyre, Krf og Fremskrittspartiet i valgkampen må være klare på hvordan utbyggingen skal finansieres. Opprinnelig var planen at Bybanen skulle være på plass i Åsane til 2025.
Mener Staten må ta regningen
- Vi er helt avhengige av statlig finansiering, er svaret fra byråd for byutvikling, Lisbeth Iversen (Krf).
- Flere statsråder og partier sentralt har gitt løfte om bybanepenger. Da må vi kunne legge det til grunn. Vi skal komme oss til Flesland i egen regi, med litt statlig hjelp. Skal vi kunne gjennomføre Åsane-løftet, må vi ha helt andre finansieringsløsninger, sier Iversen til NRK.no.
Traséen til Åsane ble i går behandlet av byrådet og skal nå ut på høring. Totalt er det planlagt opp mot elleve stopp, med en reisetid på 22 minutter mellom Åsane senter og Bergen sentrum. Kostnadene er ifølge Bergens Tidende beregnet til mellom 2,2 og 2,5 milliarder kroner.
- Teknisk mulig med 2015
Iversen mener det bør kunne være godt håp om å kunne starte byggearbeidet allerede i 2015, når Bybanen er .
- Teknisk sett er det fullt mulig, sier Iversen.
SE «BYBANEN MINUTT FOR MINUTT»: