NRK Meny
Normal

Vil ha 60 meter lang «flybåt» mellom Stavanger og Trondheim

Designere vil utnytte Stad-tunnelen til et helt nytt hurtigbåt-konsept på vestlandskysten.

Kløyv

60 METER LANG OG TRE METER BRED: – Vi har sett på togdesign og flydesign, stjålet de beste ideene fra de verdenene, og fjernet oss litt fra tradisjonell båtdesign, sier Petter Martens i designerselskapet Eker Sandvik.

Foto: Eker Sandvik

– Det går jo hurtigbåter på ulike strekninger mellom Stavanger og Trondheim i dag. Dette konseptet vil binde det sammen i én stor rute, og samtidig dekke de stedene det ikke er transport i dag, sier Petter Martens i Eker Sandvik AS.

Vi gjør det veldig, veldig langt, og veldig, veldig smalt.

Petter Martens i Eker Sandvik

Det maritime designselskapet med base på Stord har på forespørsel fra Hurtigbåtenes Rederiforbund tegnet et helt nytt konsept for transport på sjøen langs vestlandskysten.

Initiativet er tatt i forbindelse med planene om den nye skipstunnelen ved Stad, som åpner nye muligheter for transport langs kysten.

– Vi har sett på tog- og flydesign, stjålet de beste ideene fra de verdenene, og fjernet oss litt fra tradisjonell båtdesign. Vi gjør det veldig, veldig langt, og veldig, veldig smalt, slik at det blir minst mulig respons fra sjøen og mest mulig komfortabelt å være passasjer, sier Martens.

Kutter drivstofforbruket med 30 prosent

Katamaranen de har tegnet er hele 60 meter lang, og hovedskroget er kun tre meter bredt. Totalbredden er 13,5 meter. Skrogformen skal ifølge designerne redusere drivstoff-forbruket med 30 prosent sammenlignet med en tradisjonell katamaran-hurtigbåt.

Kløyv fly

FLYINSPIRERT: Skroget sammenlignet med en Boeing 737-800.

Foto: Eker Sandvik

Flyinspirasjonen gjør at all overflødig vekt er tatt bort. Blant annet får ikke de reisende den tradisjonelle kiosken å gå til, de skal i stedet få personlig betjening.

Designerne ser for seg åtte stopp mellom Stavanger og Trondheim, og å reise hele veien vil ta nesten ni timer. Eker Sandvik medgir at det trolig blir vanskelig å konkurrere med flytransport mellom de to byene.

– Vi har ikke gått så veldig i dybden på analyser av reisemønstre, men det er nok mer aktuelt å se på dette som en båt du for eksempel tar fra Måløy til Haugesund enn fra Stavanger til Trondheim, sier Martens.

Drar på promoteringsferd

Kløyv ruteforslag

ÅTTE STOPP: Med en gjennomsnittsfart på 45 knop vil båten bruke nesten ni timer mellom Stavanger og Trondheim.

Foto: Eker Sandvik

Båten skal ha plass til 180 passasjerer, noe som skal kunne gi grunnlag for fem daglige avganger. Men det er fortsatt i høyeste grad i det blå om prosjektet, som Eker Sandvik har kalt «Kløyv», noen gang blir realisert.

– Skissene ble godt tatt imot på Hurtigbåtkonferansen i april. Men dette er jo politikk, med anbudskonkurranser som må gå over fylkesgrensene. Nå skal vi reise litt rundt og promotere prosjektet, så får vi se hva som skjer, sier Martens.

LES OGSÅ: Fylkeskommunar tapar millionar på gamle reknestykke