I forrige uke fortalte NRK at Bergen som sykkelby innehar den desiderte jumboplassen blant norske storbyer. Mens ni prosent av alle reiser i Trondheim skjer på sykkel, er tilsvarende tall i Bergen tre prosent.
LES MER:
Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) ble med NRK på en ørliten svipptur i Bergen sentrum for å ta en nærmere titt på fasilitetene de få sykkelpendlerne i byen har å forholde seg til.
Og det kommer raskt for en dag at nettopp manglende fasiliteter kan ha en del av skylden for den dystre statistikken.
– Dette blir med forplantningsevnen som innsats
– Akkurat her tror jeg vi har et vedlikeholdsetterslep, sier Nilsen, i det vi passerer en veistubb der asfalten er i mindretall og hull med småstein har tatt over.
Er det ikke for lite, er det for mye asfalt, og fylkesordføreren må melde pass når han møter på en 20 centimeter høy asfaltkant.
– Den kanten der må jeg hoppe for å forsere, så det blir med forplantningsevnen som innsats, sier Nilsen, og står elegant over utfordringen, og av sykkelen.
Skal bli Norges beste sykkelby
De mildt sagt varierende forholdene, og fraværet av en gjennomgående trase gjennom sentrum, er imidlertid ikke egnet til å kue Nilsens optimisme om målet Bergen har satt seg som sykkelby. Innen fem år, i 2020, skal byen være Norges beste sykkelby.
Da skal hver tiende av alle reiser i byen, foretas på sykkelsetet.
– Vi skal bli bedre enn Trondheim og Stavanger, og komme opp i ti prosent, sier fylkesordføreren.
– Vi må ta areal fra bilene
I Stavanger er tallet åtte prosent. Nilsen er enig i at det må store omveltninger og investeringer til for å passere dem og Trondheim, og nå målet.
– Det er litt av en utfordring, og vi må gjøre noen tøffe prioriteringer, medgir han.
– Jeg tror vi spesielt må se på tilrettelegging i form av sykkelveier, men også tenke helt nytt, og for eksempel se på sykkeltunneler mellom bydeler det i dag er vanskelig å sykle mellom, sier Nilsen.
SVs Tom Skauge setter pris på fylkesordførerens ambisiøse mål, men mener den eneste løsningen for å nå det, er å nedprioritere bilistene.
– Bilbyen Bergen sliter veldig med å bli kollektivbyen Bergen og sykkelbyen Bergen. Det som er utfordringen for å nå miljømålene, er at ta i bruk virkemidler. Vi må ta areal fra bilene, mener Skauge.
LES OGSÅ: