– Vi er klar over at vi åpner ballet for diskusjon, og normalt går vi ikke ut med planer på et så tidlig tidspunkt. Men det er verdifullt for oss at det blir en diskusjon, sier regionsjef i Statens vegvesen Helge Eidsnes.
Statens vegvesen la i dag frem en rekke forslag til utbedring av E 16 mellom Arna og Voss, deriblant to tunnelforslag.
Det ene forslaget er en tunnel mellom Dale og Bulken som vil bli 25 kilometer lang, på størrelse med Lærdalstunnelen. Det andre forslaget mellom Vaksdal og Voss blir en 33 kilometer lang tunnel.
– Det blir i så fall den lengste tunnelen vi noen gang har bygget, og verdens lengste veitunnel, sier Eidsnes.
– Står sterkere sammen
Forslagene utarbeides i samarbeid med Jernbaneverket. Begge etater har fått en bestilling fra samferdselsdepartementet på å utrede nye vei- og jernbanetraseløsninger mellom Arna og Voss.
– Vi står sterkere sammen med Jernbaneverket. De har de samme utfordringene som oss, det er vanskelig å utvide dagens trase. Et godt samarbeid er nyttig for begge etater. Vi samarbeider også med kommunene, sier Eidsnes.
Eidsnes understreker at de i planleggingen både må ta lokale, regionale og nasjonale hensyn. E 16 er også stamveien mellom Bergen og Oslo.
Jobber for bedre vei
Strekningen Bergen-Voss i Hordaland er svært ulykkesutsatt. 2011 ble et rekordår der
i flere trafikkulykker på denne strekningen.I 2012 har Statens vegvesen gjennomført flere kortsiktige tiltak for å bedre trafikksikkerheten på strekningen Arna-Voss. Dette har så langt gitt
, men det er ikke noen god langsiktig løsning, sier regionsjefen.– Vi må jobbe for å få en bedre vei i forhold til trafikkavvikling, standard og bedre trafikksikkerhet, sier Eidsnes.
En 33 kilometer lang tunnel mellom Vaksdal og Voss vil redusere kjøretiden med rundt 20 minutter.
I oktober legges forslaget til nye traseer fram. Det skal så ut på høring, og behandles trolig i regjeringen høsten 2014.