Etter at de selvbetjente kassene rullet inn i butikkene for et par år siden, har salget av usunne varer gått opp, viser ny forskning fra NHH.
– Jeg tror en viktig forklaring er at vi opplever det som litt flaut å kjøpe alle disse usunne varene, og at vi derfor synes det er lettere å ta med oss chips og brus når vi går i en automatisk kasse, forteller Andreas Olden, doktorgradstipendiat ved institutt for foretaksøkonomi til NHH Bulletin.
Olden har i sin studie sammenlignet handlemønsteret i butikker med selvbetjente kasser med butikker uten, og funnene er tydelig.
– Når butikker innfører selvbetjente kasser, øker salget av potetgull, brus, godteri og andre typer usunne varer relativ til andre produkter, som melk, forteller han.
Slipper å se den som sitter i kassen i øynene
Johanna Osmundsen bruker ofte de selvbetjente kassene når hun handler matvarer, og forteller at hun tror på at handlemønsteret kan endre seg i disse kassene.
– Terskelen er kanskje litt lavere for å kjøpe en brus eller sjokolade på en tirsdag når man slipper å se dem som sitter i kassen i øynene.
– I tillegg går det raskere å bruke de selvbetjente kassene. Du kan enkelt ta med deg en cola fra butikken veldig raskt, smiler hun.
Populære
Rema 1000 Nygårdsgaten i Bergen innførte selvbetjente kasser for en måned siden. Kjøpmann Knut André Sagstad forteller at kassene er populære.
– Nesten 40 prosent av vår totale omsetning går igjennom de selvbetjente kassene, forteller han, og understreker at de ikke legger seg opp i hvilke varer kundene handler.
Norske innkjøpsvaner
Andreas Olden tror at de norske innkjøpsvanene kan være en årsak til at vi foretrekker de selvbetjente kassene.
– Nordmenn har en tendens til å gjøre innkjøp veldig ofte, og vi går i samme butikk hver gang. Det er gjerne en butikk nær der vi bor, så det blir svært mye gjentatt interaksjon med betjeningen og menneskene i nabolaget. Når personen i kassen i tillegg er et kjent ansikt, kan dette gi en ubehagelig følelse av å bli observert, forteller han til NHH Bulletin.