Klikk på vinduet nede i saken for å se hele bildeserien!
Bergen har Norges største flåte av veteranbåter. Klokken 12.00 i dag tøffet de ut fra Holbergkaien, klare for å tøffe opp til Fjordsteam i Florø. For båtentusiaster finnes det knapt noe vakrere syn.
Klokken 17.30 onsdag ankommer båtene Skjerjehamn der det er mulig å ta dem nærmere i øyesyn.
Torsdag klokken 09.30 er de felles avgang fra Skjerjehamn via Sollibotn, Sørbøvåg, Krakhella og Askvoll til Florø, ifølge hjemmesiden til Fjordsteam.
- LES OGSÅ:
Dugnadsgjeng
«Vestgar», «Vulcanus», «Stord I», «Granvin» og «Stavenes» har de siste dagene ligget pent dandert rundt Holbergkaien. Om bord er frivillige som jobber dugnad for å holde farkostene operative.
– Båtene er eid og drevet av frivillighet, nærmere bestemt personer som legger ned tusenvis av gratis arbeidstimer for å vise frem de flytende kulturminnene for befolkningen, og pynte bybildet, sier Egil Sunde, daglig leder for Sandviksboder Kystkultursenter AS.
Lokalhistorisk viktige båter
Fakta om fem av båtene:
MS «Vestgar»
- 35 meter lang, tidligere langrutebåt for Øygarden utenfor Bergen og fredet av Riksantikvaren.
- Levert i februar 1957 fra P. Høivolds Mek. Verksted i Kristiansand.
- Sertifisert for 252 passasjerer. To salonger med i alt 171 sitteplasser.
- Sluttet i rutefart 30. mai 1979.
MS «Vulcanus»
- 24,9 meter lang slepebåt som tilhørte Bergenske Dampskipsselskap.
- Bygd på Bolsønes i Molde i 1958 som en av to like fartøyer.
- Seilte i Bergen havn i mange år, men hadde slepeoppdrag langs hele kysten.
- Er fremdeles i svært god og original stand
- Designet av siv.ing. Per Grieg.
DS «Stord»
- 144 fot langt lokalruteskip bygget i 1913 for Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap.
- Har dampmaskin og er under restaurering av Stiftelsen D/S Stord I Bergen.
- Siden 2013 har skipet hatt passasjersertifikat og går i ulike oppdrag som veteranskip på Vestlandet.
DS «Stavenes»
- 111 fot langt lokalruteskip som ble bygd for Nordre Bergenhus Amts Dampskibe i 1904.
- Skipet er under restaurering i Dåfjorden, men har deltatt på flere veteranskipsstevner på Vestlandet.
- Bygget ved Bergen Mekaniske Verksted (BMV) i Solheimsviken, og kostet 111.760 kroner.
- Gikk hovedsakelig lokalruter i Sogn og Fjordane, og ble i 1934 ombygd for å kunne frakte biler.
- Ble erklært verneverdig av riksantikvaren i 1992 og i 2009 bevilget riksantikvaren én million kroner til restaurering.
M/S «Granvin»
- 90 fots lokalrutebåt som gikk i fart for Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap fra 1931 og fram til 1987.
- Ruteområdet var hovedsakelig indre Hardanger, men båten ble også benyttet i andre rutedistrikter.
- I 1988 ble båten overtatt av Veteranskipslaget Fjordabåten.