Hopp til innhold

Verdens største plattform i sitt slag har ankommet Norge

HØYLANDSBYGD (NRK): Nå skal plattformen ferdigstilles i Sunnhordland før den skal hente gass fra 1260 meters dyp i Norskehavet.

Skroget til Aasta Hansteen-plattformen

MASSIVT: Understellet til Aasta Hansteen-plattformen kom sigende inn til Høylandsbygd søndag. Det gigantiske understellet veier 46.000 tonn, er 200 meter langt, og 50 meter i diameter.

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK

Søndag morgen kom tungløftfartøyet «Dockwise Vanguard» inn til Høylandsbygd i Kvinnherad. Med seg hadde gigantskipet understellet til verdens største «spar»-plattform, en plattform som flyter på rør.

– Vi hadde håpet at de skulle klare det innen kontortiden på fredag, men det ble for mye motvind på den siste delen av reisen, forteller pressetalsmann i Statoil, Eskil Eriksen, til NRK.

Det gigantiske understellet veier 46.000 tonn, er 200 meter langt og 50 meter i diameter, og skal etter hvert installeres på Aasta Hansteen-feltet utenfor Bodø, der Statoil skal produsere gass.

– Dette er verdens største spar-plattform og den første i Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Eva Sleire i Statoil.

Aasta Hansteen

AASTA HANSTEEN: Plattformens understell skal stikke 160 meter ned i vannet, og forankres med fibertau og kjetting festet i sugeankre på havbunnen på ca. 1260 meters dyp.

Foto: Illustrasjon: Statoil

Stikker 160 meter ned

Plattformen er altså den første flytende spar-plattformen på norsk sokkel.

Understellet har ankommet etter en to måneder lang transportetappe over 14.500 nautiske mil fra verftet i Sør-Korea.

Det skal etter hvert stikke 160 meter ned i vannet, og forankres med fibertau og kjetting festet i sugeankre på havbunnen på ca. 1260 meters dyp.

Men først skal plattformen ferdigstilles i Sunnhordland.

Animasjon av operasjonene som skal utføres i sommer på det som skal bli den flytende plattformen på Aasta Hansteen-feltet.

Se Statoils animasjonsvideo av operasjonene som skal utføres i Sunnhordland i sommer.

Begeistret statsråd

I juli skal understellet snus på høykant i Klosterfjorden, en operasjon som er ventet å ta rundt ti dager, før det taues til Digernessundet utenfor Stord.

Terje Søviknes Aasta Hansteen

BEGEISTRET: – Dette er ingeniørkunst av ypperste klasse, mener olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp).

Foto: Statoil

Der skal Kværner Stord sammenkoble understellet med plattformdekket, som kommer senere fra verftet Hyundai-Heavy Industries i Sør-Korea.

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) var på plass i båt sammen med NRK da plattformen ankom Kvinnherad søndag. Han var svært begeistret for det massive synet i fjorden.

– Dette er ingeniørkunst av ypperste klasse. For meg er dette et symbol på at norsk olje- og gassindustri har en lys fremtid, sier han.

Det 200 meter lange skroget til Aasta Hansteen-plattformen ble bygget i Korea.

Se Statoils video av byggingen i Korea.

Satser på produksjon mot slutten av 2018

Etter operasjonene i Sunnhordland, skal plattformen taues til Aasta Hansteen-feltet i Norskehavet.

Per Rusås

Per Rusås i Statoil

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK

– Forhåpentligvis kommer plattformen i produksjon i fjerde kvartal i 2018, sier Statoils prosjektleder Per Rusås til NRK.

Aasta Hansteen-feltet ligger i Vøring-området, ca. 300 kilometer vest for Bodø. Funnet ble gjort i 1997. Den 480 kilometer lange Polarled-rørledningen skal føre gassen til Nyhamna i Møre og Romsdal.

Aasta Hansteen-feltet skal driftes fra Harstad. Forsyningsbasen plasseres i Sandnessjøen, og helikopterbasen i Brønnøysund.

Skroget til Aasta Hansteen-plattformen og skipet

STOR KAPASITET: Tungløftfartøyet «Dockwise Vanguard», som har fraktet understellet til Norge, har en kapasitet på 117.000 tonn.

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK