Hopp til innhold

Dette er verdens første elektriske ferge

Norge kan oppnå store utslippskutt ved å gjøre bilfergene elektriske. Rederiene mener teknologien er klar til å brukes, og ber politikerne om å satse. Nå blir den første elektriske bilfergen i verden bygget i Hardanger.

Norge kan få store utsleppskutt ved å gjera bilferjene elektriske. 
Reiarlaga meiner teknologien er klar til å brukast, og ber politikarane om å satsa.
Og no blir den første elektriske bilferja i verda bygt i Hardanger.

VERDENS FØRSTE: Den elektriske bilfergen blir nå gjort ferdig i Hardanger.

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Foreløpig har den nye fergen ikke fått noe navn der den ligger ved verftet Fjellstrand i Kvam. Til nyttår må den være ferdig. Da skal den settes inn for å frakte folk og biler utslippsfritt over Sognefjorden.

Edmund Tolo

MYE Å SPARE: Utviklingssjef Edmund Tolo ved Fjellstrand verft mener elektriske ferger er fremtiden.

Foto: Oddgeir Øystese / NRK

– Dette er en verdenssensasjon, sier utviklingssjef Edmund Tolo ved Fjellstrand verft. En tradisjonell ferge bruker et sted mellom en halv million og en million liter diesel i året. Når utslippet i sin helhet kan fjernes blir resultatet bra.

Ny fergekai med ladestasjon

På Oppedal ved sørsiden av Sognefjorden bygges det nå ny fergekai med ladestasjon. Det er her i sambandet på E 39 over til Lavik den nye elektriske fergen skal settes i drift. Om rederiet Norled får det som de vil blir det mange anlegg av denne typen langs kysten i årene som kommer.

Sigvald Breivik

TROR PÅ PROSJEKTET: Teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled tror det kan bli mange el-ferger langs kysten.

Foto: Jarl Omestad / NRK

– Vi har veldig stor tro på dette prosjektet, sier teknisk direktør Sigvald Breivik i Norled. Totalt sett er det sikkert rundt 30 fergesamband i Norge der elektriske ferger kan være aktuelle.

Rederiene vil ha staten på banen

Skipstrafikken er en stor forurenser. Bilfergene alene står for om lag fire prosent av de totale miljøutslippene her i landet.

Det er anbud fra stat og fylke som avgjør hva slags type ferger vi skal reise med. Utslippskrav er i dag lite vektlagt i anbudskriteriene. Som oftest vinner rederiet med det billigste anbudet.

Jon Georg Dale

VIL VURDERE NY TEKNOLOGI: Statssekretær Jon Georg Dale i Samferdselsdepartementet ønsker å hente erfaringer fra det nye prosjektet.

Foto: NRK

– Det er velvilje til å vurdere ny teknologi slik at vi får frem bedre miljøløsninger i fergetrafikken, sier statssekretær Jon Georg Dale i Samferdselsdepartementet. Derfor er dette et nyttig prosjekt å hente erfaringer fra. Vi må imidlertid se at teknologien fungerer over tid. Dessuten må vi være sikre på at vi ikke taper regularitet i fergesambandene.

Sikre på suksess

Å erstatte diesel med elektrisitet krever investeringer, men driften blir billigere. Ved verftet i Fjellstrand er de trygge på at den elektriske fergen blir en suksess.

– Vi vet at teknologien fungerer, sier utviklingssjef Edmund Tolo ved Fjellstrand verft. Vi har ikke oppfunnet noe nytt. Det er heller ikke noen angst for rekkevidden slik det kan være for elektriske biler. Avstanden over fjorden er alltid den samme.