Hopp til innhold

Vegvesenet tar ikke ansvar for fergekaos

Innstillingene har stått i kø for det nyetablerte fergeselskapet Torghatten Nord på Vestlandet. På det verste har hver tiende avgang vært kansellert. Vegvesenet beklager det som har skjedd, men avviser at de har noe ansvar.

Bastø II havarerte i Bjørnafjorden

HAVARERTE: 102 passasjerer måtte vente midt i Bjørnafjorden i seks timer søndag da en av Torghattens ferger havarerte.

Foto: Bente Alfarnes Johansen

– Vi mener vi har tildelt løyvet til det beste rederiet. Et tilbud som det ikke var grunn til å sette spørsmålstegn ved under kontraktinngåelsen, sier Edvard Thonstad Sandvik som er avdelingsdirektør for fergeteamet i Vegdirektoratet.

Kontrakten mellom Vegvesenet og det nyetablerte fergeselskapet Torghatten Nord lover en rutetrafikk som er tilnærmet 100 prosent opp mot rutetabellen. Første halvdel av januar var det bare 90 prosent av fergene som gikk som normalt.

Selskapet Torghatten Nord overtok ansvaret for fergedriften på E39-sambandet Halhjem-Sandvikvåg i Hordaland ved nyttår.

– Fullt ut Torghattens ansvar

Søndag ettermiddag fikk den ene av Torghattens ferger motorstans. De 102 passasjerene om bord måtte vente midtfjords i seks timer. Dette kom på toppen av de allerede 125 kanselleringene fergeselskapet har hatt i løpet av de første ukene av året.

– Det er ikke noe hyggelig å få dette på toppen av de plagene vi har hatt, sier administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen.

Vegvesenet sin fagkoordinator for fergene i Region Vest, Anders Sæternes, sier det er fullt ut Torghatten sitt ansvar å stå til rette for de mange kanselleringene.

– I dette tilfellet har vi tildelt kontrakten til et selskap som har tilbudt fem nye ferger på sambandet. Per i dag har ikke Torghatten klart å levere i henhold til kontrakt, men vi forventer at de skal gjøre det.

Torkild Torkildsen

TAR ANSVAR: Administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen, er enig med Vegvesenet om at det er dem som har det fulle ansvaret for problemene selskapet har hatt til nå.

Foto: Amalie Nygård Jakobsen / NRK

Torkildsen i Torghatten er enig i at ansvaret ligger på dem.

– De forsinkelsene vi har fått er ene og alene vårt ansvar. Med unntak av den tekniske hendelsene i går, har regulariteten blitt vesentlig bedre etter første og andre uken, sier han.

NRK har fått opplyst at selskapet vil få tildelt en millionbot for de kanselleringene som har funnet sted til nå.

Lovet fergene ferdig innen februar

For to uker siden lovet Torkildsen at de første av de fem fergene som er bestilt skulle være ferdig innen februar. To uker har gått, men fergene er ennå ikke på plass.

– Vi er helt i sluttfasen av leveringen av de nye båtene. Vi har sagt relativt lenge at vi skal klare det i løpet av februar og det står jeg fortsatt fast ved, sier han.

Torkildsen presiserer at statistikken for januar som helhet ser bedre ut enn for de første to ukene.

– Det er 97,4 prosent av fergene som har gått som normalt. Det har bedret seg betydelig, men det er fortsatt for dårlig.

Ifølge kontraktene med verftene skulle den første fergen vært levert 15. september og den siste 30. november.

Bastø II får hjelp på Bjørnafjorden

SLEPT: Etter nesten tre timer i driv på Bjørnafjorden kom BB Server «Bastø II» til unnsetning for å slepe fergen til kai.

Foto: Alrik Velsvik / NRK