– Skulle lære sjåfører sikker lasting uten å ha last eller lastebil

Vegvesenet mistenkte juks, og kontrollørene la seg på lur i buskene. Nå varsler de reaksjoner mot kursselskapet – som svarer med å kalle Vegvesenet «særdeles firkantet».

Vegvesenet aksjonerte mot etterutdanningskurs for lastebilsjåfører på Haukås

BLE SENDT HJEM: De ti kursdeltakerne ble sendt hjem da Vegvesenets kontrollører gjorde seg til kjenne og varslet at kurset ikke kom til å bli godkjent.

Foto: Statens vegvesen

Fredag gikk Statens vegvesen til aksjon mot Transportkompetanse Haugesund AS sitt etterutdanningskurs for lastebilsjåfører på Haukås i Bergen.

Yrkessjåfører må hvert femte år gjennom en oppfriskning av utdanningen, der sikkerhet står sentralt. Vegvesenet godkjenner kursholderne, og fører også tilsyn, som på Haukås.

Transportkompetanse Haugesund er landets største aktør innen kurs for yrkessjåfører.

– Bakgrunnen for tilsynet var at det manglet utstyr til lastesikring under tilsyn samme sted i juni. Vi hadde bedt om dokumentasjon på at utstyret var klart til neste kurs, uten å få tilbakemelding, og fikk heller vite om dette kurset før noen få dager før oppstart, forklarer Rune Granum.

Faglederen for tilsynsseksjonen i Statens vegvesen bestemte seg derfor for å sende kontrollørene sine ut på et uanmeldt tilsyn.

– Vi strammer inn når vi forstår at det er ugler i mosen.

Rune Granum

– GENERELT PROBLEM: Norges Lastebileier-Forbund er medeier i Transportkompetanse Haugesund, som får refs av Rune Granum og Statens vegvesen. Granum sier mangelfulle kurs er et generelt problem i transportbransjen.

Foto: NRK

Hadde ikke lastebil

Vegvesenets kontrollører stilte seg slik at kursholderne ikke kunne se dem, mens de selv hadde fullt innsyn. Raskt konkluderte de med at lasteutstyret heller ikke var på plass denne gangen.

– Da sjåførene skulle undervises i lastesikring, oppdaget kontrollørene at det ikke fantes noen lastebil å laste inn og ut av. Da gjorde kontrollørene seg til kjenne, og opplyste at kurset ikke ble godkjent, forteller Granum.

De ti deltakerne ble sendt hjem. Men kort tid etter kom lastebilen, og dermed kunne kurset fortsette neste dag.

– Ansvar for elevene

Vegvesenet ser likevel alvorlig på saken. Transportkompetanse Haugesund var i sommer involvert i en lignende sak i Finnmark, og garanterte da at de i fremtiden skulle ha utstyret på plass.

– Men historien gjentar seg, sier tilsynsleder Granum.

Han mener mangelfulle kurs er et generelt problem i transportbransjen.

– I godkjenningene våre ligger også en forventning om at kursholderne gjør det ordentlig. De har et ansvar overfor elevene.

Vegvesenet vurderer nå om Trucknor Hordaland, som rent formelt sto som arrangør av kurset på Haukås, skal slippe unna med en advarsel, eller om kursgodkjenningen trekkes tilbake.

– Vi har ikke bestemt oss, men det blir uten tvil en oppfølging, varsler Granum.

Svein-Ove Vetrhus

AVVISER KRITIKKEN: Transportkompetanse Haugesund er landets største aktør innen kurs for yrkessjåfører, og har de to siste årene arrangert over 300 kurs på 46 steder i Norge. – Dette har skjedd med svært få feil, men det er klart at det av og til skjer feil. Det er svært beklagelig, og noe vi arbeider kontinuerlig med å forhindre, sier daglig leder Svein Ove Vetrhus.

Foto: Transportkompetanse Haugesund AS

– Nesten tragikomisk

Daglig leder Svein Ove Vetrhus i Transportkompetanse Haugesund sier en underleverandør var skyld i at lasteutstyret kom sent til Haukås, men at det var på plass til kursdeltakerne trengte det.

Ifølge ham krevde Vegvesenet at utstyret var der fra kursstart.

– Det er etter vår mening en særdeles firkantet praktisering av regelverket. Deltakerne syntes nesten dette var tragikomisk, sier Vetrhus.

Han sier selskapet jobber kontinuerlig med å forhindre feil, og at de nå vil ta kontakt med Vegvesenet for å diskutere tolkningen av regelverket.

Siste video

Brann har inngått avtale med Nike - og med på kjøpet kommer helt nye røde trøyer.
I sesongens siste Skavlan er det duket for landskamp mellom Norge og Sverige: Hvem husker mest fra Skavlan-året? På norsk lag stiller Harald Eia og Josefine Pettersen.
Overvåkningsbilder viser hvordan en bilist kjørte inn inngangen på Fløibanen i Bergen.