Hopp til innhold

Varsler omkamp om Hardangervidda

– Siste ord er ikke sagt i saken, sier Bergens næringsråd, etter at Statens vegvesen dropper Hardangervidda som hovedvei mellom øst og vest.

Skilt Hardangervidda

NEDPRIORITERT: Hardangervidda ble droppet som hovedvei mellom Oslo og Bergen. Dermed vil den ikke få investeringene som er nødvendig for å bli en vintersikker vei.

Foto: Gunnar Grimstveit / NRK

Marit Warncke

BERGEN NÆRINGSRÅD: Marit Warncke, administrerende direktør i Bergen Næringsråd, mener Hardangervidda er et åpenbart valg.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

Statens vegvesen vil ha to hovedveier over landet, og vil prioritere Rv 52 over Hemsedal og E134 over Haukelifjell.

Vegvesenet vil bruke milliarder av kroner på disse to alternativene de neste årene, i forslagene de la fram i dag.

Samtidig blir Rv7 over Hardangervidda nedprioritert og droppet som hovedvei. Det skaper reaksjoner hos Bergens Næringsråd.

– For det første er Hardangervidda den korteste veien, og den vil kunne bli den sikreste også. Jeg er sikker på at siste ord ikke er sagt i denne saken, sier adm.dir. Marit Warncke i Bergen Næringsråd.

Kart over foreslåtte fjelloverganger i Sør-Norge

VEIVALG: Statens vegvesen vil pusse opp to veier fra Bergen til Oslo, for å gjøre dem vintersikre. De har samtidig valgt vekk Rv7 over Hardangervidda, og det vekker reaksjoner i Bergen.

Samferdselsministeren ikke sikker

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier også at rapporten fra vegvesenet ikke nødvendigvis blir avgjørende.

Haukelifjell står sterkt, men ellers tror jeg det er åpen kamp.

Odda-ordfører John Opdal

– Det er gode argumenter for det Statens vegvesen har lagt fram her, men jeg vet at det er gode argumenter for å prioritere de andre strekningene også. Derfor har vi ikke konkludert, sier Solvik-Olsen.

Han lover at han skal kjøre strekningene selv, de neste ukene, før han gjør en avgjørelse.

– Rapporten fra vegvesenet er et viktig bidrag, men ikke det eneste vi skal se på før avgjørelsen blir tatt, sier statsråden.

Ketil Solvik-Olsen

SISTE ORD IKKE SAGT: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mottok rapporten i dag. Han sier at han har flere synspunkter å vurdere før han tar en endelig avgjørelse.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

Lykkelige i Sunnhordland

Mens skuffelsen er stor i Bergen og Hardanger, er ordføreren i Odda svært fornøyd med rapporten. John Opdal (H) er også med i Haukeliveien, som jobber for utbygging av veistrekningen.

– Vi er veldige glade i dag for at vegvesenet har valgt akkurat Haukeli som hovedvei. For oss er dette viktig, sier Opdal.

John Opdal

POSITIV: Ordfører i Odda, John Opdal, er også med i Haukeliveien, en gruppe som jobber for utbygging av E134.

Foto: Kari Nygard Tvilde / NRK

Målet er fem timer reisetid fra Bergen til Oslo over Haukeli, men da må flere broer og tunneler på plass.

– Det er absolutt realistisk. For dette vil knytte to landsdeler sammen og gi oss en vintersikker vei, og det er bra for næringen, sier ordføreren.

Samtidig tror heller ikke han fat kampen er tapt for Hardangervidda.

– Akkurat Haukelifjell står sterkt og denne rapporten i dag styrker det. Men, lenger nord tror jeg det er åpen kamp om hvilken vei som prioriteres.