Hopp til innhold

Var 40 cm unna å måtte dumpe tusen tonns kranbåt i fjorden

Dramatisk oppdrag for brannvesenet i Sunnhordland: 35 mann jobbet på spreng i timevis for å hindre en 47 meter lang kranbåt i å synke.

Rundt 35 personer jobbet på spreng for å hindre kranbåten Eide Lift 8 i å gå ned vei kai i Høylandsbygd lørdag. Video: Karen Anna Kleppe / Kvinnheringen

VAR I FERD MED Å SYNKE VED KAI: – Vi hadde vel en 30-40 centimeter å gå på før vi hadde måttet senke båten, sier brannsjef Atle Josdal. Video: Karen Anna Kleppe / Kvinnheringen

I 10.30-tiden lørdag merket mannskapet at noe var galt med kranbåten som lå til reparasjon i Halsnøy dokk i Høylandsbygd.

– Den var på verksted for ordinær kontroll i forbindelse med klassifisering, da de oppdaget en vanninntrengning, forteller Arild Vik, daglig leder i Eide Marine Contractors, som eier kranbåten Eide Lift 8.

Mannskapet og arbeiderne på verftet kontaktet raskt nødetatene. Brannvesenet rykket ut med fem biler og 15 mannskaper, og kom frem til en båt de tydelig kunne se var i ferd med å synke.

For brannsjefen i Kvinnherad, som ledet operasjonen, ble det raskt klart at de hadde hastverk hvis båten skulle reddes.

– Det var hektisk. Båten tok inn vann bak, i maskinrommet, og sank to centimeter hvert tiende minutt, forteller Atle Josdal.

Tilkalte Kystvakten

Brannsjefen fikk høre at noen hadde observert et kystvaktskip i området, og fikk gjennom 110-sentralen tilkalt ekstra bistand derfra.

– Kystvakten kom med fire-fem mann i en mindre båt, og ga oss veldig god hjelp, forteller Josdal.

Eide Lift 7 lå like ved. Sammen med kapteinen på det skipet, la brannvesenet en plan for hvordan de skulle redde Eide Lift 8, som er en 47 meter lang kranbåt med en dødvekt på 937 tonn.

– Overflatereddere gikk ut i vannet for å prøve å finne hullet i skroget, og så handlet det om å få inn så mye pumpekapasitet som mulig. Vi brukte elleve av våre pumper, i tillegg til noen andre vi hadde tilgjengelig, forteller Josdal.

Inkludert mannskapene på båten og arbeiderne på verftet, var rundt 35 mann i sving for å berge kranbåten, ifølge Josdal.

Atle Josdal

– HEKTISK: – Det var hektisk, men jeg føler vel vi hadde relativt god kontroll, sier brannsjef Atle Josdal.

Foto: Torstein Lund Eik / Kvinnheringen

– Plan B var å senke båten

Brannsjefen forberedte seg lenge på at de kunne bli nødt til å foreta en kontrollert senkning av båten i havnebassenget utenfor verftet.

– Hvis vannet hadde kommet opp på dekket, hadde vi måttet kjøre den ut mot grunn. Det var plan B, sier Josdal.

Men i 14-tiden fikk Kvinnheringen opplyst at hullet var lokalisert.

– Vi satte inn ballonger som vi blåste opp med trykkluft, forteller brannsjefen.

Etter flere timers arbeid sluttet båten endelig å synke.

– Vi hadde vel en 30-40 centimeter å gå på før vi hadde måttet senke den, sier Josdal.

Ukjent skadeomfang

Eide Lift 8 brukes mye til løfteoppdrag i byggeprosjekter, og er en viktig inntektskilde for Eide Marine Contractors. Daglig leder Arild Vik vil ikke spekulere i om skadeomfanget er så stort at båten må kondemneres.

– Det er altfor tidlig å si. Normalt vil jeg tro vi kan reparere det. Vi må se på omfanget, sier Vik.

Han sier årsaken til vanninntrengningen skal undersøkes nærmere over helgen.

– Dette er jo en uheldig hendelse for oss. Jeg er først og fremst veldig glad for at ingen ble skadet, og for at det var snarrådige folk til stede som fikk begrenset skadene på båten, sier Vik.