Hopp til innhold

Kommer fra Europa for å bygge veiene våre

Flere og flere store utenlandske byggefirma etablerer seg i Norge. – Norske konkurrenter risikerer konkurs om de ikke senker lønningene, tror ekspert.

Kabelarbeid på Hardangerbrua

DEILIG Å VÆRE DANSK: Nordens lengste hengebro reiser seg over Hardangerfjorden. Lennart Jørgensen har kommet fra Danmark for å jobbe med det store samferdselsprosjektet.

Foto: Geir Brekke / Statens vegvesen

– Nå står vi i 200 meters høyde og kikker utover Hardangerfjorden, med Eidfjord og Ulvik i bakgrunnen.

Områdeansvarlig Anders Thomsen ser ut over byggingen av det som blir Nordens lengste hengebro, Hardangerbrua, i Hordaland. Det danske selskapet MT Højgaard AS har tatt med seg flere titalls ansatte og står for hovedarbeidet på broen.

LES OGSÅ : Om et år kan vi spasere over Hardangerfjorden | 1000 kroner for å køyre tur-retur

Jakter norske veier og broer

På Hardangerbrua er mer enn 90 arbeidere i sving året rundt – og de aller fleste er fra Danmark. Danskene er bare ett av mange utenlandske selskap som de siste årene har inntatt Norge.

Torbjørn Amundsen

PRESS FRA UTLANDET: Torbjørn Amundsen, ekspert på utenlandsk arbeidskraft i KPMG.

Foto: KPMG.no

Spesielt når det skal bygges norske broer, veier og tunneler melder konkurransen fra utlandet seg. Ifølge Torbjørn Amundsen, partner i KPMG, står europeiske byggefirmaer i kø når oppdragene på det norske veinettet lyses ut.

– Det er en helt klar tendens at det er veldig stor interesse i Europa for å komme til Norge på de store infrastrukturprosjektene, sier han.

Amundsen er ekspert på arbeidskraft og underentreprenører fra utlandet i rådgivnings- og advokatfirmaet, og jobber daglig med å hjelpe firmaer i det norske markedet.

LES OGSÅ: Mastemotstandarar jublar for «monsterbrua»

Tror norske må senke lønningene

I løpet av kort tid har flere av verdens største bygg- og anleggsselskaper etablert seg i Norge. Mange av dem er så store at de kan komme med tilbud som er langt billigere enn de norske.

Amundsen tror mange norske bedrifter kan bli truet av konkurser om de ikke senker lønnsnivået og møter konkurransen fra utlandet.

– De har muligheter til å komme inn og konkurrere på pris. Jeg skal være forsiktig med å si at de dumper prisene, men de skrur de i hvert fall helt i bunnen for å få prosjektene, sier Amundsen.

Arbeid med kabelspinning i tårnsadel Hardangerbrua

REISER SEG I NORGE: Norske samferdsels- og infrastrukturprosjekt er spesielt attraktive for de utenlandske byggfirmaene. Her fra innsiden av et av tårnene på Hardangerbrua.

Foto: Gerir Brekke

Merker konkurransen fra utlandet

Pågangen fra europeiske giganter merker også bransjen selv.

– Vi er veldig forberedt på den situasjonen. Vi er nødt å sørge for at vi har kostnader som er konkurransedyktig til enhver tid, sier konserndirektør i Skanska Norge, Ståle Rød.

– Det tror jeg er en utfordring som alle selskap må ta. At utlendinger kommer til Norge for å ta del i vårt arbeidsmarked når situasjonen er som den er i Europa, er noe som bare vil skje. Og da må vi tilpasse oss, sier han.

Men mens Amundsen i KPMG tror nordmennene må senke lønnsnivået, tror ikke Rød på slankere lønningsposer blant norske arbeidere.

– Nei, ikke nødvendigvis. Men det innebærer at norske selskaper må tenke litt annerledes om hvordan man skal få utnyttet ressursene sine, og med hvilken type arbeidskraft man benytter, sier han.

Klager på ølprisen

På Vestlandet har selskaper som sveitsiske Implenia, polske Torpol og danskene i MT Højgaard nylig vunnet kontrakter på større byggeprosjekter. Flere og flere av de utenlandske gigantene oppretter også kontor i Norge for bedre å komme inn i markedet.

De danske arbeiderne på Hardangerbroen virker fornøyde med å jobbe i 200 meters høyde med ett av de største pågående samferdselsprosjektene i Hordaland.

– Naturen er riktig flott og våre norske kolleger er også riktig hyggelige. Det er bare ett minus, og det er ølprisene deres, smiler danskene.