Hopp til innhold

Usikre på om datokjøring gir effekt

Trafikken gjennom bomringen i Bergen har falt gradvis hele uken. Klimaforskere mener likevel det er umulig å måle om datokjøring, luft, vind eller vedfyring påvirker giftlokket mest.

Datokjøring i Bergen

PARKERER BILISTENE: Byrådet i Bergen holder fast på datokjøringen selv om de ikke har vitenskapelig belegg for å stoppe bilistene. Ferske tall fra bomselskapet viser at antall biler gjennom bomringen har vært fallende gjennom uken.

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

De tre siste dagene har Bergen kommune nektet halvparten av bilistene å kjøre i sentrum. Grunnen er helsefare og kald, stille luft som gjør at forurensningen blir liggende langs bakken.

Fredag avgjorde byrådet at det blir datokjøring også neste uke. Meteorologene melder at det skal bli litt mildere i helga, men at den strenge kulden snart vender tilbake.

LES OGSÅ: Datokøyring fortset i neste veke

Så mye sank trafikken

Her er tallet på kjøretøyer som passerte gjennom bomringen i Bergen i morgen- og ettermiddagsrushet denne uken sammenlignet med tilsvarende dato i fjor:

Bilpasseringer i morgenrushet

Mandag 4/1

Tirsdag 5/1

Onsdag 6/1

Torsdag 7/1

Fredag 8/1

Passeringer 07-09

28.275

28.063

24.135

24.035

23.298

Endring fra 2015

-6%

- 18,9%

-19,3%

-21,7%

Bilpasseringer i ettermiddagsrushet

Mandag 4/1

Tirsdag 5/1

Onsdag 6/1

Torsdag 7/1

Fredag 8/1

Bompasseringer 15-17

23.935

23.731

20.526

21.263

Ikke klart

Endring fra 2015

-4%

-16,7%

-13,7%

Vil analysere effekten

– Det er ingen grunn til å avblåse datokjøringen ennå, sier klimabyråd Julie Andersland (V).

Men ekspertene strides om det har noen effekt å hindre biler med enten oddetall eller partall bakerst på nummerskiltet å kjøre enkelte dager.

– Det vet vi ikke ennå, men vi har som helsemyndighet lyst til å undersøke dette. Da må vi ta utgangspunkt i de første dagene i uken da det ikke var datokjøring og sammenligne med dagene hvor vi har hatt datokjøring. I neste uke kan vi få resultatene, sier Sonja Skotheim, leder i helsevernetaten i Bergen til NRK.

Datokjøring i Bergen

VIL MÅLE: Sonja Skotheim i helsevernetaten i Bergen.

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK
Måler effekten av datokjøring i Bergen

USIKKER PÅ EFFEKTEN: Tobias Wolf ved Nansensenteret/Bjerknessenteret.

– Vanskelig å sammenligne

Argumentet blir ikke umiddelbart kjøpt av klimaforskere. De mener det ikke er mulig å avgjøre om det er datokjøring, luft, vind eller vedfyring som samlet sett påvirker giftlokket mest.

– I det hele tatt er det veldig problematisk å sammenligne tre dager med litt forskjellige meteorologiske forhold, og se effekten bare for datokjøring. Å analysere dette vanskelig, og normalt trenger du en mye lengre tidsrekke for å få en god statistisk sammenligning, sier doktorgradsstipendiat Tobias Wolf ved Nansensenteret/Bjerknessenteret.

Torsdag målte Wulf og kollegene dårligere luft i Fana utenfor bompengeringen enn i Bergen sentrum innenfor bilringen, ifølge Fanaposten.

Bergen Havn fra luften

SUPPLYBÅTER FJERNET: De siste dagene har NRK satt søkelyset på supplybåtene i Bergen Havn, og regelverket knyttet til å kunne sende dem vekk på dager med høy luftforurensning. Nå er nesten samtlige båter flyttet. Dette dronebildet av Vågen ble tatt like før klokken 12.00 fredag.

Foto: Helge Løvfall/Luftopptak.no

LES OGSÅ: Bergen Havn kan vise vekk disse skipene

LES OGSÅ: Vedfyring tar fleire liv enn utslepp frå biltrafikk

Julie Andersland

KLIMABYRÅD: Julie Andersland holder fast på at datokjøring er et riktig tiltak.

Foto: Sølve Rydland / NRK

Holder på sitt

Byrådet holder fast på tiltaket selv om de ikke har vitenskapelig belegg for å stoppe bilistene.

– Enkel matematikk skulle tilsi at når trafikken går ned, så må utslippene fra trafikken også reduseres. Men akkurat hvor stor effekten blir, er vanskelig å beregne, konstaterer klimabyråd Andersland.

Laster innhold, vennligst vent..