Hopp til innhold

– Dette er en hastighet der man på ingen måte har kontroll på kjøretøyet

Utrykningspolitiet gjennomsnittsmålte bilen til over 160 kilometer i timen. – Jeg kan ikke huske å ha sett en slik hastighet før, sier fungerende UP-sjef.

E 39 i Åsane

Det var like over midnatt natt til fredag at en UP-patrulje i Åsane i Bergen foretok en gjennomsnittsmåling av kjøretøy på E 39. En av bilene kom meget hurtig forbi. Målingen til patruljen viste en snitthastighet på 161,49 kilometer i timen.

At føreren ble målt til 161 kilometer i timen, betyr at man utsetter seg selv og andre for enorm fare.

Elling Krogen

– Kravet i instruksen for gjennomsnittsmåling er at strekningen skal være minst hundre meter. Her har målingen helt sikkert foregått over en lang strekning, sier Elling Krogen, fungerende distriktsleder i UP på Vestlandet.

Må regne med fengsel

Føreren erkjente forholdet på stedet. Han samtykket også i at politiet tok fra ham førerkortet.

– Jeg tør ikke si hvilken reaksjon han kommer til å få, men vi snakker nok om ubetinget fengsel, tror Krogen, som fikk tekstmelding fra patruljen som foretok målingen i natt.

UP-patrulje - Elling Krogen

– SKREMMENDE KJØRING: Fungerende UP-leder i region Vest, Elling Krogen, karakteriserer 160 km/t som skremmende kjøring.

Foto: Ole André Rekkedal / NRK

– Det er klart dette er skremmende kjøring. Uansett veiens beskaffenhet er det ingenting som kan forsvare dette. Dette er en hastighet der man på ingen måte har kontroll på kjøretøy eller omgivelsene, sier Krogen.

– Farepotensialet er enormt

I en gjennomsnittsmåling har politiet to enheter langs veien, og måler hvor lang tid et kjøretøy bruker på en eksakt oppmålt strekning.

– En gjennomsnittsmåler legger også inn en del meter i sikkerhetsmargin. Den gir også alltid føreren lengre tid enn den i virkeligheten har brukt. At føreren ble målt til 161 kilometer i timen, betyr at man utsetter seg selv og andre for enorm fare, mener UP-lederen.

– Så vidt jeg kan huske har jeg ikke sett en slik hastighet før. Dette tilhører sjeldenhetene, mener Krogen.

Laster Twitter-innhold

UP prioriterer to ting i sommer

Utrykningspolitiet jobber denne sommeren med to ulike prioriteringer for at antallet trafikkdrepte skal bli lavere enn i fjor. Da omkom 58 personer i trafikken i løpet av de tre sommermånedene.

Prioritering 1: Førere som tar høy risiko og er en reell fare for andre

– Dette er spesielt førere som kjører med rus, som kjører for fort eller på annen måte utviser en aggressiv og farlig kjøreatferd, skriver UP-sjef Runar Karlsen i en pressemelding.

Prioritering 2: Forebygge lovbrudd ved å være mye synlige

– Bekymringen for å bli stanset av politiet dersom man begår trafikklovbrudd har en betydelig forebyggendeeffekt for førere som har en vilje til ulovlig kjøreadferd, skriver Karlsen.