NRK Meny

Klikk på vinduet for å se hele bildeserien!

4. juli 1955 starten den siste storbrannen på Bryggen. I år er det 60 år siden den dramatiske hendelsen som bergenserne fortsatt snakker om.

Fem historiske bygg brant ned, men takket være rask redningsinnsats gikk ingen liv tapt.

NRK har fått tilgang til en unik bildeserie fra Bergen Brandkorps Historielag. Flere av blinkskuddene har du garantert aldri før sett.

Et knippe av bildene er tatt av fotograf Nils Løvaas og er hentet fra Fotomuseum Bergen. Birkhaug & Omdal og Leif Riim skal også krediteres.

Bryggen i Bergen brenner, fargefoto

FANTASTISK BILDESERIE: NRK har fått tilgang til unike bilder av brannen på Bryggen 4. juli 1955, blant annet dette fargebildet.

Foto: Bergen Brandkorps Historielag

76 brannfolk og en rekke frivillige deltok i slokkingen, som tok fem timer.

Agnar Jensen (82) er en av tre brannfolk som deltok i slokkingen på Bryggen i 1955, og som fortsatt er i live. Jensen jobbet 38 år i brannvesenet, men ingen brann i hans karriere var større enn hans aller første, nemlig da Bryggen i Bergen sto i flammer.

LES OGSÅ: 60 år siden Agnar slokket storbrannen på Bryggen

Veteraner rekonstruerer brannen

Gå til forsiden

Rekonstruerer brannen på Bryggen 60 år etterpå

Rekonstruksjon av Bryggen som brant i 1955

Rekonstruerer brannen på Bryggen 60 år etterpå

26 bilder

    Sammen med Bergen Brandkorps Historielag har NRK vært med på å gjenskape utrykningen til Bryggen i 1955. Både Agnar Jensen og tidligere brannsjef Einar K. Gjessing (86) deltok.

    Fortsatt er flere av brannbilene fra 50-tallet i kjørbar og operativ stand.

    Siden 1170 har det vært 36 bybranner i Bergen. Bryggen har vært rammet av brann en rekke ganger, blant annet i 1248, 1476 og 1702. Den siste bryggebrannen fant sted i 1958.

    Siden bryggebrannene på 50-tallet er det iverksatt en rekke brannsikringstiltak på Bryggen, som i dag står på Unescos verdensarvliste.

    LES OGSÅ: Bekymret etter den 11. brannen i Bergen i år

    Siste video

    Folk stilte seg opp for å sjå E39-krysset bli til. Då fekk kontrollingeniør Willy Stenbakk en idé.