Hopp til innhold

«Luksusfellen»-Lene: – Norsk ungdom får lære for lite om økonomi

BERGEN SENTRUM (NRK): – Mange tar opp mye gjeld og får problemer senere i livet, sier Lene Drange. Nå reiser 130 «økonomitrenere» rundt og lærer norsk ungdom å unngå å bli gjeldsslaver.

Lene Drange

FRIVILLIG: «Luksusfellen»-programleder Lene Drange er jevnlig på skolebesøk for å undervise om personlig økonomi.

Foto: Hanne Eskeland / NRK

Hele 9. trinn på Danielsen ungdomsskole i Bergen er samlet i skolens auditorium.

«Økonomitrenere» Lene Drange og Christian Smith snakker med elevene om personlig økonomi.

– Er dere ofte inne og sjekker kontoen deres, spør Drange.

Hun er også programleder i «Luksusfellen», noe elevene synes er ekstra gøy.

– Hver dag, sier én til slutt, og de andre elevene ler.

Elevene Daniel Aarvik, Ingrid Bartz Alvheim, Johanne Basili

– VI MÅ SKJØNNE ØKONOMI: Daniel Aarvik, Ingrid Bartz Alvheim og Johanne Basili håper på mer jobbing med personlig økonomi på skolen. – Det kunne vært smart å snakke mer om det, sånn at vi skjønner hvordan det fungerer, sier Basili.

Foto: Hanne Eskeland / NRK

– For dårlig undervisning

Kurset på Danielsen er en del av undervisningsopplegget «Økonomiglede», startet av Econa, en økonomisk-administrativ interesse- og arbeidstakerorganisasjon.

En undersøkelse de gjennomførte i 2017 viste at bare én av ti elever mente økonomiundervisningen i skolen var bra.

Dermed startet de undervisningsopplegget. Så langt har 130 frivillige «økonomitrenere» meldt seg, og er i gang med å besøker norske ungdomsskoler. Tilbudet utvides fortløpende.

Tall fra Finanstilsynet viser vekst i forbrukslån, og at det er flest unge som sliter med nedbetaling i ettertid.

– Det er viktig å begynne tidlig, slik at ungdommer slipper å lære ting på den harde måten, sier Christian Smith.

Christian Smith og elever på Økonomiglede på Danielsen ungdomsskole Bergen
Foto: Hanne Eskeland / NRK

– Smart å snakke om på skolen

Blant elevene som er til stede er Ingrid Bartz Alvheim (14), Johanne Basili (14) og Daniel Aarvik (14).

– Det er spennende å få vite hvordan man kan styre økonomien sin på en god måte, sier Alvheim.

Elevene tror det vil være viktig for framtiden deres.

– Det er ikke så mye snakk om det på skolen, egentlig, men det kunne vært smart å snakke mer om det, sånn at vi skjønner hvordan det fungerer, sier Basili.

Økonomiglede med 9. trinn på Danielsen ungdomsskole Bergen

PENGEPRAT: Christian Smith og Lene Drange tar blant annet opp deltidsjobbing og hvordan man leser en kontoutskrift.

Foto: Hanne Eskeland / NRK

Ønsker tverrfaglig økonomifokus

Økonomitrenerne mener dagens økonomiundervisning ikke holder mål.

– Jeg synes undervisningen er for dårlig. Det er en grunn til at mange tar opp så mye gjeld og får problemer senere i livet. Det er viktig å starte når folk er unge, sier Drange.

Hun synes imidlertid det er bedring i sikte.

Høsten 2020 endres lærerplanene. Det foreløpige utkastet som ble sendt på høring i vår, bærer bud om større økonomifokus. Det gleder også Jørgen Mygland, inspektør ved Danielsen ungdomsskole.

– At elevene kan skjønne for eksempel hva det vil si å ta opp kredittkortgjeld før de bli 18 år, er en veldig god ting.

Mygland mener nøkkelen er å undervise mer om økonomi i fagene som allerede er, i stedet for å gjøre økonomi til valgfag.

– De som virkelig trenger en dytt når det gjelder bevissthet rundt personlig økonomi, vil sannsynligvis velge vekk et sånt fag. Derfor er det bedre å ha et tverrfaglig opplegg som alle får del i, mener han.