Hele 9. trinn på Danielsen ungdomsskole i Bergen er samlet i skolens auditorium.
«Økonomitrenere» Lene Drange og Christian Smith snakker med elevene om personlig økonomi.
– Er dere ofte inne og sjekker kontoen deres, spør Drange.
Hun er også programleder i «Luksusfellen», noe elevene synes er ekstra gøy.
– Hver dag, sier én til slutt, og de andre elevene ler.
– For dårlig undervisning
Kurset på Danielsen er en del av undervisningsopplegget «Økonomiglede», startet av Econa, en økonomisk-administrativ interesse- og arbeidstakerorganisasjon.
En undersøkelse de gjennomførte i 2017 viste at bare én av ti elever mente økonomiundervisningen i skolen var bra.
Dermed startet de undervisningsopplegget. Så langt har 130 frivillige «økonomitrenere» meldt seg, og er i gang med å besøker norske ungdomsskoler. Tilbudet utvides fortløpende.
Tall fra Finanstilsynet viser vekst i forbrukslån, og at det er flest unge som sliter med nedbetaling i ettertid.
– Det er viktig å begynne tidlig, slik at ungdommer slipper å lære ting på den harde måten, sier Christian Smith.
– Smart å snakke om på skolen
Blant elevene som er til stede er Ingrid Bartz Alvheim (14), Johanne Basili (14) og Daniel Aarvik (14).
– Det er spennende å få vite hvordan man kan styre økonomien sin på en god måte, sier Alvheim.
Elevene tror det vil være viktig for framtiden deres.
– Det er ikke så mye snakk om det på skolen, egentlig, men det kunne vært smart å snakke mer om det, sånn at vi skjønner hvordan det fungerer, sier Basili.
Ønsker tverrfaglig økonomifokus
Økonomitrenerne mener dagens økonomiundervisning ikke holder mål.
– Jeg synes undervisningen er for dårlig. Det er en grunn til at mange tar opp så mye gjeld og får problemer senere i livet. Det er viktig å starte når folk er unge, sier Drange.
Hun synes imidlertid det er bedring i sikte.
Høsten 2020 endres lærerplanene. Det foreløpige utkastet som ble sendt på høring i vår, bærer bud om større økonomifokus. Det gleder også Jørgen Mygland, inspektør ved Danielsen ungdomsskole.
– At elevene kan skjønne for eksempel hva det vil si å ta opp kredittkortgjeld før de bli 18 år, er en veldig god ting.
Mygland mener nøkkelen er å undervise mer om økonomi i fagene som allerede er, i stedet for å gjøre økonomi til valgfag.
– De som virkelig trenger en dytt når det gjelder bevissthet rundt personlig økonomi, vil sannsynligvis velge vekk et sånt fag. Derfor er det bedre å ha et tverrfaglig opplegg som alle får del i, mener han.
- Les også: