Hopp til innhold

Tvinges til parkering for 10.000 i året

Når kommunen nå åpner det omdiskuterte parkeringsanlegget under Skansedammen, forsvinner samtidig soneparkeringen i området rundt. Det tvinger beboerne til å betale 10.000 kroner i året for å benytte seg av anlegget.

Skansedammen parkeringsanlegg har gått tre ganger over budsjettet og har stått tomt i tre uker etter at det var ferdig. Nå skal det endelig åpnes.

VIDEO: Skansedammen parkeringsanlegg er endelig klart til bruk for beboerne i området. Bergen kommune lover å åpne anlegget i løpet av denne uken.

– Det er urimelig å bli påtvunget en ordning som er tungvint, vanskelig tilgjengelig, en stor ulempe og som koster urimelig mye penger.

Det sier Hans Flø som er en av dem som mister soneparkeringen der han bor. Flø sier han blir tvunget til å tredoble sine parkeringsutgifter som i dag ligger i overkant av 3000 kroner.

– Det er tvang fordi man ikke har noe alternativ til parkeringsplasser i nærheten, nå når de fjernes, sier han.

Vil koste 10.000 i året

Skansedammen parkeringsanlegg har gått tre ganger over budsjettet og har stått ferdig i tre uker uten å bli brukt. Når kommunen nå åpner anlegget, forsvinner soneparkeringen i området.

Dermed tvinges beboerne rundt anlegget til å betale 10.000 i året for å ha bilene sine i Skansedammen.

Skansedammen parkeringsanlegg

LANGT OVER BUDSJETTET: Anlegget som skal gi beboerne i områdene Skansen, Stølen og Fjellsiden i Bergen innendørsparkering, ender antakelig opp på 85 millioner kroner.

Foto: Eivind Pettersen / NRK

Det tilbudet vil ikke Terje Tingstad, en av anleggets nærmeste naboer, benytte seg av.

– Nei det hadde jeg ikke gjort. Jeg hadde heller vurdert å parkere utenfor sonen, sier han.

Han er en av anleggets nærmeste naboer, og forstår ikke hvorfor Bergen kommune fjerner parkeringsplassene på gateplan.

– Jeg ser ikke at det er noen hindringer ved å parkere i gaten her. Det er ikke så mye trafikk og de flyter greit. Jeg har bodd her i seks år nå, og har aldri sett noen problemer, sier han.

Bygger anlegg for å få bort gateparkeringen

Byrådsleder Martin Smith-Sivertsen innrømmer at beboerne har et poeng med tanke på at de blir tvunget til dyrere parkering.

– Til en viss grad gjør man jo det, men det ligger i kortene når man bygger disse anleggene at de skal erstatte parkeringen på gategrunn. Det er jo derfor vi bygger dem, sier han.

Martin Smith-Sivertsen

FORSTÅR BEBOERNES FRUSTRASJON: Byrådsleder Martin Smith-Sivertsen.

Foto: Sindre Helgheim / NRK

Anlegget er rundt regnet blitt tre ganger dyrere enn planlagt. Er det beboerne som må betale for kostnadssprekken?

– Det man betaler for å parkere på boligsoneanlegg er det samme uavhengig av hvilket anlegg man benytter. Man har én pris på boligsoneanlegg, og så har vi én pris for gateparkering, sier han.