Hopp til innhold

Tunnel må rustes opp for mer enn den kostet

Norges tredje lengste veitunnel er bare 15 år gammel, men allerede håpløst utdatert. Nå vil Vegvesenet oppgradere tunnelen opp for over en halv milliard.

Folgefonntunnelen

STERKT ØNSKET: Få veiprosjekter har vært så etterlengtede som Folgefonntunnelen. Etter åpningen i 2001 har den forbedret kommunikasjonen i Indre Hardanger dramatisk.

Foto: Tale Hauso / NRK

Den 11 kilometer lange Folgefonntunnelen på riksvei 551 ga folk i Indre Hardanger en helt ny hverdag da den ble åpnet i 2001. Den delvis bompengefinansierte veien under isbreen gjorde veien mellom Odda og Bergen både tryggere og langt kortere.

– Lang tunnel gir høye kostnader

15 år senere har tiden løpt fra tunnelen. Nye sikkerhetskrav gjør at det må betydelige utbedringer til for at den skal ha akseptabel standard.

– Tunnelen veldig lang, dermed blir kostnadene også høye, sier avdelingsdirektør Olav Finne i Statens Vegvesen til NRK.

Kostnadene er beregnet til over 550 millioner kroner. Til sammenlikning kostet det 412 millioner kroner å bygge tunnelen ved tusenårsskiftet.

Selv justert opp mot dagens kroneverdi, var byggekostnaden lavere enn prislappen for utbedringene.

Folgefonntunnelen

IKKE BRANNSIKKER NOK: Kravene til brannsikkerhet er blitt kraftig skjerpet etter at Folgefonntunnelen åpnet i 2001. Blant annet er det for langt mellom nødskapene.

Foto: Tale Hauso / NRK

Trenger bedre brannventilasjon

– Forstår du at det virker voldsomt å bruke en halv milliard på en tunnel som bare er 15 år gammel?

– Ja, det gjør jeg. Men kravene til sikkerhet i tunneler har økt kraftig i den perioden, sier Finne.

Bare utbedringene for å tilfredsstille EUs tunnelkrav vil komme på 200 millioner kroner.

Pengene skal blant annet gå til bedret brannventilasjon, flere nødskap og ledelys i den lange tunnelen, som er bare 278 meter kortere enn beryktede Gudvangatunnelen i Sogn og Fjordane.

Ordførar Synnøve Solbakken

VIL SKAFFE PENGER: Fylkestingsrepresentant Synnøve Solbakken (Ap) mener det er viktig å skaffe pengene til utbedringene.

Foto: Ingfrid Fossåskaret / NRK

– Viktig å skaffe pengene

Tunnelen er svært viktig for forbindelsen mellom regionsenteret Odda og kommunene på vestsiden av Folgefonna.

For innbyggerne i Kvinnherad medførte den en reduksjon i reisetiden til og fra Odda på flere timer. Den lange tunnelen er også en svært viktig del av den planlagte Hordalandsdiagonalen fra E134 og videre til Bergen.

Tidligere Kvinnherad-ordfører, nå fylkestingsrepresentant, Synnøve Solbakken (Ap), mener opprustning av tunnelen er så viktig for Indre Hardanger at det politikerne må klare å trylle frem pengene som skal til.

– Dette veiprosjektet er det største og beste i regionen på lange tider. For oss er det viktig å ha den i trygg og god stand. Derfor må vi prioritere å få disse midlene på plass, slik at vi ikke kommer i den situasjonen at tunnelen må stenges, sier Solbakken til NRK.

Folgefonntunnelen