Den
er nå satt i trafikk på E 39 over Sognefjorden. Fergen er bygget av AS Fjellstrand på Omastrand i Hordaland, og verftsindustrien håper på mange flere miljøvennlige oppdrag fremover.- LES OGSÅ:
Frykter forspranget kan forsvinne
– Vi har unike muligheter nå. Verftsindustrien vår er i front både på teknologi og gjennomføringskraft. Dette kan bli stort, sier Sørfonn, som er styreformann i næringsklyngen Maritime Cleantech.
Men han frykter det teknologiske forspranget kan forsvinne dersom det ikke snart kommer flere bestillinger på lavutslippsferger. Industrien ber nå regjeringen trå til før det er for sent.
– Det er mange folk med ambisjoner ute i verden, og du har aldri god tid. Skal verftene våre få bygge ferger i fremtiden, må det komme bestillinger. Det offentlige er en viktig aktør både for å tilrettelegge og bestille tjenester og utstyr hos industrien, sier Inge Sørfonn til NRK.
Skal bytte ut gamle ferger
Foreløpig er det dieselfergene som dominerer på fergestrekningene i Hordaland og de andre kystfylkene. En rekke av disse er både gamle og sterkt forurensende. De neste årene skal derfor mange av dem uansett byttes ut.
Som NRK meldte i går,
til å følge opp samferdelsutvalgets nye og strengere miljøkrav til fremtidens fergepark. Fylkespolitikerne etterlyser statlige midler for å bytte ut diesel med strøm.De får støtte hos medlemsbedriftene i næringsklyngen, som mener en statlig satsning på elferger vil føre til mange nye arbeidsplasser og økonomisk vekst i verftskommunene.
– Hvor mye avhenger av hva som blir besluttet politisk, sier Sørfonn.
Møter velvilje i regjeringsparti
Han får støtte i regjeringsspartiet Høyre. Stortingsrepresentant Ove Trellevik fra Høyre, som også er medlem i Stortingets næringskomité, lover at han vil kjempe aktivt for at verftsindustrien skal få nødvendige midler.
– Det vil både gi de reisende flott nytt materiell, samtidig som den maritime industrien får nytt arbeid. God butikk for alle, mener Trellevik.