Tine-sjåfør Bjørnar Holm var den siste som sto igjen med bilen sin på E39 i Eidsvåg i Bergen etter den omfattende kjedekollisjonen mandag morgen.
60 biler var involvert, og politiet beregnet lengden på ulykkesstedet til 200 meter. Tre personer ble lettere skadet, to av dem ble sendt til sykehus. Én av dem ble påkjørt av Bjørnar Holms lastebil.
- Les mer:
– Han jeg traff ble sendt til sykehus, men det var heldigvis med mindre skader. Ut fra forutsetningene har dette egentlig gått veldig bra. Hadde jeg truffet litt annerledes, kunne det gått veldig ille, sier Holm.
– Føk inn i bilen foran
Selv slapp han uskadd fra sammenstøtet. Lastebilen måtte imidlertid taues.
Tine-sjåføren er godt vant til å kjøre i området, og sier veistrekningen ved Eidsvågstunnelen innimellom kan være glatt.
– Men det har aldri vært verre enn i dag. Da jeg kom ut av tunnelen, var det såpeglatt. Jeg begynte å bremse da jeg så køen, men det var omtrent som jeg ikke hadde bremser i det hele tatt. Jeg hadde ikke sjanse til å stoppe, og føk inn i bilen foran i 50 kilometer i timen, forteller Holm.
Yrkessjåføren ble stående i flere timer og vente på at bilen hans ble ryddet. Bilredningsselskapene hadde hendene fulle, og samtidig hopet trafikken seg opp i resten av byen.
I nesten fem timer var trafikken delvis eller helt lammet, både nordover, sørover og østover. Samtidig kom ikke bussene seg frem, og de få som var på veiene hadde ikke plass til mange av de ventende passasjerene.
Hvorfor så glatt?
Veien ble stengt i tre og en halv time etter den omfattende kjedekollisjonen i 06.30-tiden. Det skapte en kaotisk trafikksituasjon flere steder i Bergen til utpå formiddagen.
Vegtrafikksentralen sa mandag morgen til NRK at entreprenørene ikke har rukket over alle veier etter nedbøren i natt, og advarte mot vanskelige kjøreforhold enkelte steder.
Statens vegvesen opplyser i ettermiddag at det var saltet klokken 03.00 på stedet, altså tre og en halv time før det smalt.
– Vi har ikke konkludert ennå med hvorfor det ble så glatt, men det har antakelig blitt brukt for lite salt, sier Gunnar Kråkenes, vedlikeholdsansvarlig i Statens vegvesen.
De kaller nå entreprenøren som har ansvaret for strekningen inn på teppet.
– Så langt kan vi si at det har gått for lang tid fra siste salting til dette inntraff. Så får vi vurdere om de har gjort de riktige vurderingene, sier Kråkenes.
Entreprenøren StorBergen Veidrift, vil ikke kommentere saken.