Hopp til innhold

Tror 17-åring kan trekke kinesere til norske skibakker

MYRKDALEN (NRK): Kina-ekspert tror flere hundre millioner kinesere kan få øynene opp for Norge som vinterreisemål, når en av Kinas største artister spiller inn musikkvideo i Norge.

Wang Yuan i Myrkdalen

Wang Yuan var mandag ettermiddag i Myrkdalens skibakker sammen med blant andre den norske OL-vinneren Kari Traa.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

De siste årene har den kinesiske middelklassen økt kraftig, og passerte i 2015 USA. Den 17 år gamle kinesiske boyband-stjernen Wang Yuans spiller for tiden inn musikkvideo på Vestlandet.

Sekvensene som filmes i Myrkdalen, Flåm og Bergen kan bli en katalysator for turisme blant de ressurssterke kineserne, mener Miao Chen Reinlund.

– Norske vinterforhold og skifasiliteter er ikke veldig kjent for kinesere, så dette er klart en stor mulighet å presentere Norge og Vestlandet på.

Miao Reinlund

MULIGHETER: Miao Reinlund, operasjonsdirektør i Sixty AS, mener Wang Yuans musikkvideo er en stor mulighet til å promotere skisport på Vestlandet.

Foto: NRK

Ville ikke svare på spørsmål

Reinlund er operasjonsdirektør i Sixty AS og har i mange år jobbet for et godt samarbeid mellom norsk og kinesisk næringsliv. Hun mener de potensielle rekkeviddene av Yuans musikkvideo vil være betydelige for kinesisk turisme i Norge.

– Han er et stort idol i Kina, spesielt blant de unge. Musikkvideoen er en stor mulighet til å nå den nye unge generasjonen med kjøpekraft og reiselyst.

Innspillingen som kinesiske sosiale medier direktesendte mandag ettermiddag vil nå ut til 17 årige Yuans flere titalls millioner følgere. Musikkvideoen som lanseres i februar har potensial til nå et enda bredere publikum.

Wang Yuan i skibakken

TRAA OG WANG: Vossing og tidligere OL-vinner Kari Traa og kinesiske Yuan Wang i Myrkdalen.

Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix

Men managementet rundt 17-åringen med over 30 millioner følgere på kinesisk sosiale medier ønsker ikke at hovedpersonen svarer på spørsmål om sin egen markedsføringsverdi.

– Det ønsker vi ikke å snakke om. Beklager.

– Hvorfor ikke?

– Av publiseringshensyn vil vi ikke vil svare på slike spørsmål.

Satser på vinter-boost før Beijing-OL

For frem mot vinter-OL i Beijing 2022 vil norsk reiseliv kunne tjene godt på å promotere Norge som skisportens krybbe.

Den kinesiske middelklassen består av over hundre millioner mennesker, som i takt med at det nærmer seg vinter-OL trolig vil utvikle en større interesse for vintersport.

Kinesiske fotografer i Myrkdalen

FOTOFANS: Tre "groupies" har fulgt Wang Yuan helt til Myrkdalen i Norge.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Det, og det stadig varmere klimaet mellom Norge og Kina, ønsker næringslivet i Norge å utnytte.

– Vi har jobbet for å få dette til i konkurranse med andre land, men til slutt var det han som valgte Norge, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge.

Kinesere topper listene

Etter en lengre periode med brutte bånd, i forbindelse med utdelingen av Nobels fredspris til Liu Xiaobo i 2010, er båndene mellom Norge og Kina reparert.

– Jeg blir daglig kontaktet av kineserne direkte fra Kina og via ambassaden, sa NHO-sjef Kristin Skogen Lund til E24 da hun i april 2017 fortalte om den veldige interessen fra den asiatiske stormakten.

En rapport presentert av Innovasjon Norge viser at Norge, sammenlignet med våre naboland Sverige, Danmark og Finland, har størst vekst i antall utenlandske gjestedøgn i 2016. Kinesiske turister står for den største veksten i Norge.

– Vi er overbevist om at dette unge kinesiske publikummet er interessert i å komme til Norge – også på vinterstid, mener Innovasjon Norge-direktøren.

Kinesisk turistar i Flåm

KINA-FLÅM: Stadig flere kinesere besøker Norge om vinteren. Her fra Flåm i desember 2017. Miao Chen Reinlund tror det blir stadig flere.

Foto: Ole André Rekkedal / NRK