Mandag kveld melder Vegvesenet nok en gang om innstilte avganger på Halhjem-Sandvikvåg. Mannskapet på MF «Bastø III» har ifølge Vegtrafikksentralen meldt om tekniske problemer.
– Det gjelder hele kvelden, sier trafikkoperatør Kristian Fauskan.
Torghatten Nord overtok ved nyttår driften av sambandet mellom Os og Stord. Men de fem nye fergene de bestilte er fortsatt ikke på plass.
Det er andre gang MF «Bastø III» har tekniske problemer. I tillegg har en annen av selskapets innleide reserveferger, MF «Bastø II», gått for sakte. Langt over hundre avganger er så langt kansellerte.
Anbudsseier
Høsten 2016 utkonkurrerte Torghatten Nord Fjord1 på pris, og vant anbudet på Norges tredje mest trafikkerte fergesamband.
Selskapet bestilte fem helt nye gasselektriske hybridferger til sambandet, til totalt 1,2 milliarder kroner, ifølge iTromsø.
I august i fjor skrev Sysla at fergene var forsinkede fra verftene, og like før nyttår måtte selskapet overfor BT medgi at de ikke kom på plass til overtakelsen.
Torghatten Nord måtte derfor leie inn fire reserveferger, og siden har problemene altså stått i kø.
Teknikktrøbbel
To av de nye fergene ferdigstilles nå ved verftet Vard Brevik i Telemark, etter at skrogene i fjor høst ble levert fra Vards skrogavdeling i Romania. De tre andre bygges i Tyrkia.
Leveringstidspunktene Torghatten Nord har oppgitt, er stadig blitt forskjøvet.
Mandag opplyser Vard Brevik til NRK at ingen av de to fergene de bygger, MF «Flatøy» og MF «Lysøy», er klare til bruk.
– Det ble noen forsinkelser fra skrogverftet, og så har vi hatt noen tekniske utfordringer, forklarer daglig leder Geir Sæther.
De siste dagene har MF «Flatøy» blitt testet i Oslofjorden. Sæther vil ikke gå i detalj om hva de tekniske utfordringene består i.
– Testingen går bra, og vi har tett dialog med Torghatten om å få båten ferdig så fort som mulig.
Må betale?
MF «Lysøy» har verftet foreløpig ikke begynt testingen av.
– Den jobber vi parallelt med å få ferdigstilt så fort som mulig, sier Sæther.
Han bekrefter at begge fergene skulle vært levert Torghatten Nord i fjor høst, men vil ikke svare på når han forventer at det skjer.
– Det er Torghatten som skal kommentere overlevering, sier Vard Brevik-sjefen.
Vegvesenet har varslet millionbøter til Torghatten Nord etter innstillingene. Vard Brevik kan på sin side måtte betale Torghatten for forsinkelsene.
– Vi har en kontrakt med Torghatten, og forholder oss til betingelsene i den, sier Sæther.
Administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen, har ikke besvart NRKs henvendelser mandag.
- Les også:
- Les også: