Tre uker etter at de nye E39-fergene skulle vært i rute, ligger de fortsatt uferdige her ved verftet

Innstillingene fortsetter på Norges tredje største fergesamband. Verftet som bygger de nye fergene forteller om tekniske utfordringer, og vil ikke si når de er klare.

MF Flatøy og MF Lysøy på Vard Brevik

VED VERFTET: MF «Flatøy» og MF «Lysøy» skulle vært i trafikk mellom Halhjem og Sandvikvåg, men ligger fortsatt ved verftet i Brevik. De gasselektriske hybridfergene har plass til 180 biler og 550 passasjerer. De går litt saktere enn Fjord1s ferger, men har noe hyppigere avganger.

Foto: Tomas Østberg-Jacobsen

Mandag kveld melder Vegvesenet nok en gang om innstilte avganger på Halhjem-Sandvikvåg. Mannskapet på MF «Bastø III» har ifølge Vegtrafikksentralen meldt om tekniske problemer.

– Det gjelder hele kvelden, sier trafikkoperatør Kristian Fauskan.

Torghatten Nord overtok ved nyttår driften av sambandet mellom Os og Stord. Men de fem nye fergene de bestilte er fortsatt ikke på plass.

Det er andre gang MF «Bastø III» har tekniske problemer. I tillegg har en annen av selskapets innleide reserveferger, MF «Bastø II», gått for sakte. Langt over hundre avganger er så langt kansellerte.

Ferje på Bjørnafjorden

STORT SAMBAND: Torghatten Nords åtteårskontrakt på Halhjem-Sandvikvåg, som har rundt 2700 passasjerer daglig, er selskapets største noensinne. Men foreløpig må de bruke disse innleide reservefergene over Bjørnafjorden.

Foto: Jon Bolstad / NRK

Anbudsseier

Høsten 2016 utkonkurrerte Torghatten Nord Fjord1 på pris, og vant anbudet på Norges tredje mest trafikkerte fergesamband.

Selskapet bestilte fem helt nye gasselektriske hybridferger til sambandet, til totalt 1,2 milliarder kroner, ifølge iTromsø.

I august i fjor skrev Sysla at fergene var forsinkede fra verftene, og like før nyttår måtte selskapet overfor BT medgi at de ikke kom på plass til overtakelsen.

Torghatten Nord måtte derfor leie inn fire reserveferger, og siden har problemene altså stått i kø.

Geir Sæther, Vard

ØKT BEMANNING: De to fergene har ført til økt bemanning ved Vard Brevik. – Vi har ansatt det vi mener er nok folk til å ferdigstille dem så raskt som mulig, sier daglig leder Geir Sæther.

Foto: Nils Skumsvoll

Teknikktrøbbel

To av de nye fergene ferdigstilles nå ved verftet Vard Brevik i Telemark, etter at skrogene i fjor høst ble levert fra Vards skrogavdeling i Romania. De tre andre bygges i Tyrkia.

Leveringstidspunktene Torghatten Nord har oppgitt, er stadig blitt forskjøvet.

Mandag opplyser Vard Brevik til NRK at ingen av de to fergene de bygger, MF «Flatøy» og MF «Lysøy», er klare til bruk.

– Det ble noen forsinkelser fra skrogverftet, og så har vi hatt noen tekniske utfordringer, forklarer daglig leder Geir Sæther.

De siste dagene har MF «Flatøy» blitt testet i Oslofjorden. Sæther vil ikke gå i detalj om hva de tekniske utfordringene består i.

– Testingen går bra, og vi har tett dialog med Torghatten om å få båten ferdig så fort som mulig.

MF Flatøy og MF Lysøy ved Vard Brevik

DYRT: De nye fergene koster Torghatten Nord flere hundre millioner kroner per stykk. Her i Brevik ligger to av dem. De tre andre, MF «Huftarøy», MF «Samnøy» og MF «Færøy», ligger fortsatt ved verftet Tersan like utenfor Istanbul i Tyrkia.

Foto: Tomas Østberg-Jacobsen

Må betale?

MF «Lysøy» har verftet foreløpig ikke begynt testingen av.

– Den jobber vi parallelt med å få ferdigstilt så fort som mulig, sier Sæther.

Han bekrefter at begge fergene skulle vært levert Torghatten Nord i fjor høst, men vil ikke svare på når han forventer at det skjer.

– Det er Torghatten som skal kommentere overlevering, sier Vard Brevik-sjefen.

Vegvesenet har varslet millionbøter til Torghatten Nord etter innstillingene. Vard Brevik kan på sin side måtte betale Torghatten for forsinkelsene.

– Vi har en kontrakt med Torghatten, og forholder oss til betingelsene i den, sier Sæther.

Administrerende direktør i Torghatten Nord, Torkild Torkildsen, har ikke besvart NRKs henvendelser mandag.