Hopp til innhold

Tømmingen av drivstoffet på KNM «Helge Ingstad» er forsinket

Planen er å pumpe ut så mye drivstoff som mulig før hevingen.

NRK sender direkte fra og kontinuerlig fra bergingsaksjonen av KNM «Helge Ingstad».

SE DIREKTE: Vi sender direkte fra havaristedet døgnet rundt.

I forbindelse med bergingen av den havarerte fregatten KNM «Helge Ingstad», skal tankene i fartøyet tømmes for så mye drivstoff som mulig, såkalt nødlossing.

De siste dagene har det blitt gjort forberedelser til selve tømmingen. Dette arbeidet tar imidlertid noe lenger tid enn ventet.

Torsdag formiddag skrev Sjøforsvaret i en pressemelding at forberedelsene gikk som planlagt, og at de trolig ville kunne starte tømmingen torsdag ettermiddag.

Torsdag kveld opplyste Sjøforsvarets presseoffiser Thomas Gjesdal at arbeidet trolig ville starte natt til fredag.

– Forberedelsene er godt i gang, og tømmingen starter sannsynligvis i løpet av natten, opplyser Gjesdal i en SMS til NTB torsdag kveld.

Men fredag morgen jobbes det fremdeles med forberedelser, og selve tømmingen er foreløpig ikke i gang.

– Det har vært en rolig natt. Arbeidet med nødlossing er startet, men fysisk tømming av fartøyet er ikke påbegynt, skriver Sjøforsvaret i en pressemelding.

KNM Helge Ingstad i soloppgang 22.november 2018

GODE FORHOLD: Timelapsen viser soloppgangen i Hjeltefjorden torsdag morgen. Værmessig er det perfekte forhold for bergingsarbeidet.

460.000 liter marin diesel

Den havarerte fregatten hadde 460 kubikkmeter, eller 460.000 liter, marin diesel om bord da den kolliderte med tankskipet MT «Sola TS» 8. november.

Noe av dette har allerede lekket ut. Og det er usikkert hvor mye av drivstoffet som må pumpes ut før hevingen av fartøyet kan starte.

– Dette er først og fremst er risikoreduserende tiltak. Man må ikke tømme tankene før heving, men gjør det for å redusere risikoen for miljøskader i forbindelse med hevingen, sier prosjektleder Hans Petter Laahne Mortensholm i beredskapsavdelingen til Kystverket.

Kystverket har ansvar for oljevernberedskapen. Like etter ulykken la de ut oljelenser i området. Foreløpig har de samlet opp 40 kubikkmeter olje, iblandet vann.

Nå har de også styrket beredskapen i området. Åtte fartøy og 47 personer fra Kystverket jobber på stedet.

KNM Helge INgstad mandag 19.november

SKAL HEVES: Forberedelsene til hevingen av fregatten er godt i gang. Først skal tankene tømmes for drivstoff.

Foto: Jakob Østheim / Forsvaret

– Enkel operasjon

Det er selskapet Subsea Partner og deres dykkere som utfører selve nødlossingen. Selskapet har gjort en rekke tilsvarende oppdrag på andre fartøy.

Mortensholm forteller at man bruker tilsvarende metode som når man tømmer gamle vrak for drivstoff.

– Det er en nokså enkel operasjon egentlig. Dykkere måler hvor mye drivstoff det er på tanken, monterer to ventiler i toppen og bunnen. Når det er gjort, er det bare å koble til slangene og begynne å pumpe, sier Mortensholm.

Deretter er planen å erstatte drivstoffet på tankene, med sjøvann.

– Det er fordi man ikke vil ha luft i skipet. Samtidig vil man ha kontroll på vekten. Det er en nokså type metode man har god erfaring med. Selskapet som gjør dette har gjort det på veldig mange andre skip, sier han.

Han sier det ikke er nødvendig å tømme fartøyet helt for drivstoff før det heves.

– Vi i Kystverket er opptatt av at man tømmer så mye man kan, slik at man reduserer risikoen for utslipp. Men det er mulig noen av tankene er vanskelig å komme til, sier han.

To kranbåter

Søndag presenterte Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og Kystverket en plan for å heve fregatten.

Etter å ha pumpet ut drivstoff, skal de to kranbåtene «Gulliver» og «Rambiz» heve fregatten og sette den på en lekter. Deretter er planen å frakte den tilbake til Haakonsvern.

Store deler av fregatten er fylt med vann. Hevingen kommer til å foregå sakte, slik at så mye vann som mulig vil renne ut underveis.

LES OGSÅ: Forsvaret: – Det største risikomomentet er vêret