– Den første brannen ble meldt i Tjukkebygdvegen. Senere fikk vi melding om flere branner nærmere sentrum av Voss, sier innsatsleder Geir Ove Pedersen i brannvesenet på Voss.
Han viser et grantre som sto i full fyr i natt like ved Bergensbanen. Ikke langt unna ligger det bolighus.
– I verste fall kunne noen av brannene blitt store. Men vi var tidlig ute med tre biler, i tillegg til vannvogn fra Bane Nor, sier Pedersen.
Etterslukking
– Det har brent på til sammen ti punkter langs banen. Alle brannene er nå slukket, forteller politiets operasjonsleder Terje Magnussen kl 05.00 onsdag morgen.
Brannvesenet driver etterslukking og overvåker toglinjen. Som de fleste steder i Sør-Norge er det svært stor skogbrannfare. Den frodige Raundalen har mye skog nær toglinjen.
Personer NRK har snakket med på Voss, forteller at flere ulmebranner ble observert tett på Voss sentrum.
Brannvesenet raskt ute
Brannene oppsto i området mellom Ygre stasjon og Voss sentrum.
– Det ble en del røyk, og noen av brannene kunne blitt store. Men vi var tidlig på, både vi og brannvesenet, sier Magnussen.
Godstoget som skal ha antent brannene, var på vei mot Bergen. Det ble stoppet på Dale. Bergensbanen var stengt, men togene skal nå gå som normalt, opplyser Bane Nor i morgentimene. Noen lokaltog er innstilt, mens nattoget fra Oslo er forsinket med halvannen time.
– Godstoget har fått lov å kjøre videre etter at bremsene ble kjølt ned, sier vaktkommandør Jan Ove Haga i Bergen brannvesen til NRK.
Stor brannfare
Bane Nor har hatt ute spesialvogn med vanntank på toglinjen, i tillegg har brannvesenets biler og mannskap slukket fra veien.
– Dette viser hvor stor brannfare det er i området når gnister fra et tog kan antenne ti branner, sier Haga.
Brannvesenet både i Hordaland og i andre deler av landet er i høyberedskap i disse dager på grunn av den lange tørkeperioden.
Roser brannvesenet
Pressekontakt i Bane Nor, Harry Korslund, berømmer brannvesenet.
– Det tok to timer fra brannene ble meldt til de var slukket og de hadde kontroll. Det vitner om veldig god beredskap, og det trengs når det er så tørt som nå, sier Korslund til NRK.
Det som Korslund og Bane Nor kaller «tjuvbrems», der toget setter på bremser gjentatte ganger for å senke farten ned Raundalen, har trolig forårsaket brannene.
– Det er rimelig å anta at brannene skyldes gnister fra et godstog. Vi har hatt lignende tilfeller tidligere, og vi kan ikke se bort ifra at det vil skje igjen. Men det er stor oppmerksomhet rundt det. Selskapene er nøye med å etterse bremser og bremseklosser for å unngå gnister som spruter ut, sier Korslund.