Hopp til innhold

Tester nytt system som lettere skal plukke ut lastebilsyndere

Bergen trafikkstasjon tester et pionerprosjekt som vegvesenet selv hevder ingen i Europa har sett maken til. Sensorer og varmesøkende kamera plassert langs veien skal plukke ut mistenkelige lastebiler.

Kamera, Solvik-Olsen og Arve Tjønn Rinde

KAMERA: Dette varmesøkende kameraet vil effektivisere veikontrollene til Statens Vegvesen, skal vi tro samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v) og avdelingsdirektør i Statens Vegveesen Arve Tjønn Rinde.

Foto: Sigurd Hamre / NRK

– Vi skal drive en mye mer målrettet kontroll. Målet er å kun jobbe etter de som har feil og mangler på kjøretøyene sine, da i all hovedsak med tungvektstransport, forteller avdelingsdirektør i Statens vegvesen Arve Tjønn Rinde.

Bergen trafikkstasjon har et prøveprosjekt hvor de har plassert sensorer og varmesøkende kameraer langs veier i Hordaland. Allerede nå er det satt opp kameraer ved Glaskartunnelen i Eidsvåg.

Det mangler derimot et dataprogram som kan sette sammen dataene som blir samlet inn. Fra mars 2018 skal vektsløyfer i bakken, sammen med kameraene og sensorene kunne registrere forbipasserende lastebiler for overvekt, varmgang i bremser og andre feil ved kjøretøyet. Får man utslag, blir registreringsnummeret vist på skjermer langs veien, og man vil bli guidet inn til nærmeste trafikkstasjon for kontroll.

– Vi er opptatt av sikkerhet først og fremst, og også like konkurransevilkår. De som jukser skal bli tatt, sier Rinde.

Tunge kjøretøy vinket inn til kontroll på Mangor

KONTROLL: Disse kontrollene, som her på Mangormoen i Eidskog, vil det bli færre av, hvis prosjektet blir en suksess.

Foto: Vegvesenet

Solvik-Olsen: Biler i stand vil slippe pes

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var i dag på besøk til Bergen trafikkstasjon, hvor han fikk demonstrert utstyret.

– Teknologien vil hjelpe utetjenesten til å bli mye mer effektiv. Det å plukke ut biler som man vet utgjør en risiko, fordi man kjenner de igjen på skiltene, gjør at ting går mye raskere for biler som ikke har problemer, sier Solvik-Olsen.

– De som har bilene i orden slipper peset med å kjøre inn, og vi kan ta bilene som utgjør en risiko av veien, sier han.

Vil ha hele Norge med

Teknologien har for så vidt eksistert i lang tid. Utstyret er derimot blitt billigere, og kan brukes på nye måter. Først nå er det økonomisk forsvarlig å ta det i bruk på denne måten, forteller Rinde.

– Vi setter sammen gammel teknologi, der enkeltkomponentene har vært veldig dyre. Det åpner seg muligheter, og det er kombinasjonen av kameraene, sensorene og vektsløyfene som gjør dette til banebrytende teknologi. Det er ingen andre plasser i Europa der de har dette, sier Rinde.

Han ser for seg et nett av slike oppsatser i hele Norge. Også Solvik-Olsen håper at dette prøveprosjektet kan bli standard flere steder i landet.

– Teknologien har vært veldig dyr og vanskelig å bruke. Nå tester de ut nye kameraer som koster en tiendedel av de gamle, og det er mye billigere å drifte. Vi må fortsatt finjustere litt på software, men så vil dette forhåpentligvis være standard om forholdsmessig kort tid, sier Solvik-Olsen.