Hopp til innhold

Fikk ikke meldt fra om innbrudd

– Teleproblemene førte til at folk som skulle melde om alvorlige hendelser ikke nådde oss, sier Morten Kronen.

Morten Kronen

NØDNUMMER VAR NEDE: NetCom-kunder kom ikke gjennom på nødnumrene mandag morgen. – Dette kan føre til at folk som skal melde inn alvorlige hendelser ikke når oss, sier operasjonsleder Morten Kronen i Hordaland politidistrikt.

Foto: Simen Sundfjord Otterlei / NRK

Da han kom på jobb mandag morgen fikk operasjonslederen i Hordaland politidistrikt beskjed om at alle nødnummer var ute av drift for alle Netcoms kunder. Dette gjaldt ikke bare Hordaland, men også nabofylket i nord, og sørover langs kysten til og med Aust-Agder.

For politiet er dette en fryktelig tanke.

– Dette kan føre til at folk som skal melde inn alvorlige hendelser ikke når oss, og at det går lengre tid før politiet får beskjed, sier Kronen.

Kom for sent

Mens NetCom prøvde å finne ut hva som var feil med telenettet, begynte eksemplene på problemer å komme inn – via omveier.

– Det var en mann som prøvde å ringe inn melding om et innbrudd. Han hadde først prøvd å ringe 112, deretter prøvde han 02800, uten å komme gjennom noen av stedene, forteller Kronen.

Løsningen ble å få tak i en telefon med Telenor-abonnement.

– Folk blir kreative

Leder ved akuttmedisinsk seksjon ved Haukeland Universitetssykehus, Guttorm Brattebø

Leder ved akuttmedisinsk seksjon ved Haukeland Universitetssykehus, Guttorm Brattebø.

Foto: Alrik Velsvik / NRK

Nødnummer 113 var også ute av drift for NetComs kunder. Guttorm Brattebø ved AMK i Hordaland kan ikke være sikker på om dette har gått ut over helsen til noen av innbyggerne.

– Så langt vi vet har det ikke gått ut over liv og helse, heldigvis, men potensialet er der, sier Brattebø, som minnes telefonproblemene i Nordhordland for et år siden. Da falt basestasjoner ut, og hele telesystemet lå nede for telling.

Brattebø mener slike situasjoner gjør folk kreative.

– Da kan man nesten begynne å sende kurerer igjen. Men folk er flinke til å finne alternativer. Er noen skadd og man ikke kommer frem til 113, da tenker nok de fleste at her må man bare kjøre vedkommende til legesenter eller sykehus, sier Brattebø.

Han innrømmer at systemet slik det er nå, er sårbart. Og jo mer databasert systemet er, jo verre er det, mener han.

– Det er så mange maskiner, og så mange programmer som skal snakke sammen. Man kan aldri vite hvor neste feil kan oppstå. Dette er blitt påpekt i veldig mange sårbarhetsanalyser, poengterer han.