Bergen kommune tar nå i bruk automatisk telefonvarsling når vannet blir borte.
Det automatiske systemet kan ringe opp 50.000 bergensere i timen, og dermed skal folk slippe å sitte i telefonkø for å få svar på hva som er galt.
Automatisk telefon
- Dette er en viktig melding fra Bergen kommune, vann og avløp. Tast én for å høre meldingen.
Omtrent slik høres det ut når det nye systemet til Bergen kommune blir tatt i bruk. Er vannet borte når kaffen skal settes på, så vet du grunnen. For det automatiske telefonsystemet i kommunen har ringt og gitt deg beskjed.
- Det er et system som gjør det lettere for oss å komme ut til våre brukere. Vi kan forhåndsvarsle, i stedet for å vente passivt på telefon med spørsmål om hva vi holder på med, forteller informasjonskonsulent Rune Jenssen.
Slipper telefonkø
Dermed skal du slippe å ringe kommunen, og sitte timevis i telefonkø for å få svar på hvorfor du ikke har vann. Systemet skal kunne brukes til å varsle planlagt arbeid, og ikke minst overraskende ledningsbrudd.
- Det er flere fordeler med dette. Det betyr at vi kan gi bedre service til folk. Men vi kommer ikke til å ringe til alle døgets tider. Om vi får melding om brudd på en vannledning klokka 02 på natta, så vil vi gjerne vente med å gi beskjed til klokken 06-7.30, når folk finner ut at det er noe galt, sier Jenssen.
- Men det blir ei vanvittig telefonregning for kommunen?
- Jo, men det er dyrt å ha folk sittende og ta i mot telefoner også.